петак, 20. децембар 2013.

Put Podgradci-Mrakovica: Što Ćubić po danu izgradi, “Vile” noću odnesu




piše: Slobodan Vasković

Jedan od najbesmislenijih projekata vlasti u ovoj godini je početak izgradnje puta između Podgradaca i Mrakovice.

Prema riječima stručnjaka iz ove oblasti, cijeli projekat je bacanje para, a taj regionalni put neće donijeti nikakav napredak tom kraju. Priče o njegovom privrednom, turističkom i društvenom značaju su politička demagogija i ništa više.
“Tim putem, kada bude izgrađen, neće dnevno, u prosjeku, proći više od tri automobile”, tvrde moji sagovornici.

Izgradnja tog puta jedan je od predizbornih aduta vladajućeg SNSD-a, kojim bi im, kako smatraju, trebao da pomogne u osvajanju najvećeg broja glasova u toj regiji.
Drugi aspekt ništa manje nije značajan - izvlačenje miliona maraka preko “dodatnih i nepredviđenih radova” za predizbornu kampanju, koja slijedi iduće godine.

Put od Podgradaca do Mrakovice je dužine 19,87 kilometara, (širina saobraćajne trake je 5,5m + 1m bankine), investitor je JP “Putevi RS”, a izvođač radova “Niskogradnja” iz Laktaša, firma Ljube Ćubića.
Predviđeno je da se put izgradi za tri godine (izvođenje radova je počelo 10.08.2013.), a cijena bi, kako je ugovoreno, trebala da iznosi 25 miliona maraka.

Međutim, već sada odgovorni za izgradnju ovog puta tvrde da cijena izgradnje neće biti ispod 40 miliona konvertibilnih maraka.
Uobičajeno, u izgradnju puta ušlo se bez temeljne pripreme i potrebnih istraživanja, čime je potpuno prenebregnuta činjenica da je tlo na kojem se put gradi izuzetno nestabilno i stalno se urušava.

“Sve što po danu izgradimo, voda noću odnese. Ako nije voda, onda odroni. Projekat je potpuna katastrofa. Kosine su tolike da će usred ljeta trebati snažan džip da bi se moglo proći tim putem”, potvrdili su mi upućeni, angažovani na gradilištu.

Stručnjaci tvrde da je nestabilno tlo “idealno za investitore i izvođača”.
“Nepredviđeni radovi odnijeće milione, od kojih će najveći broj završiti u predizbornoj kampanji SNSD-a”, tvrde moji izvori.

Već sada je jasno da je cijeli ovaj projekat i otpočet samo da bi se izvukle pare za izbore.
Činjenica da se, pet mjeseci nakon početka radova na putu, već tvrdi da će njihova cijena biti za čak 15 miliona veća od potpisane, jasno ukazuje da je i ovaj projekat još jedna mašina za pranje novca. Vjerovali ili ne, ali Ćubićeve mašine, zvanično, na izgradnji ovog puta, dnevno troše nevjerovatnih osam hiljada litara nafte.

Interesantno je da su Milorad Dodik i Nedeljko Knežević, direktor JP “Putevi”, u istom danu na istom mjestu (Podgradci, 06.07.2013.) iznijeli potpuno različite podatke o izgradnji puta Podgradci-Mrakovica.

Dodik je tada rekao da će “dionica duga 24 kilometra koštati 25 miliona maraka”, dok je Knežević saopštio da će “dionica duga 22 kilometra koštati 23 miliona KM”.

Pola godine nakon toga imamo situaciju da dionica koja je duga 19,87 kilometara košta 40 miliona KM.