Piše: Slobodan Vasković
1.
Slobodan Stanković, vlasnik Konzorcijuma “Integral inženjering” i neformalni vlasnik JP “Autoputevi RS” izgradnjom dionice autoputa od petlje Mahovljani (Banjaluka) do Prnjavora, teško je zagorčao život stanovnicima Naseobine Hrvaćani.
Autoput je podijelo Naseobinu na dva dijela i stanovnicima jednog od njih (sa lijeve strane autoputa kad se ide ka Prnjavoru), život učinio nemogućim. Moraju prolaziti kroz cijev ispod autoputa kako bi došli do centra Naseobine i obavili svakodnevne potrebe. Kako to jezivo izgleda i u kakvoj užasnoj situaciji se nalazi stanovništvo tog dijela Naseobine svjedoči i videoklip snimljen 15.01.o.g.
2.
Stanković to nije uradio bez podrške Milorada Dodika, a sav teret odgovornosti pada na njihovog slugu pokornog Dušana Topića, direktora JP “Autoputevi RS”.
3.
Autoput se proteže od istoka prema zapadu, između Mahovljanske petlje kod Banjaluke i petlja Johovac sa Koridorom Vc nedaleko od Doboja. Autoput je petljom u Prnjavoru, koja povezuje autoput sa postojećim magistralnim putem (M16-1) i lokalnim putevima, podijeljen na sljedeće dvije dionice: Dionica 1: Banjaluka (Mahovljanska petlja) - Prnjavor: 35,3km; Dionica 2: Prnjavor - Doboj (čvorište Johovac): 36.61km
Stankovićeva firma je na svom službenom sajtu slavodobitno objavila:
“Izvođač radova: Zajedničko preduzetništvo (Joint Venture) “Integral inženjering i Granit”
Vrijednost radova: 361,6 miliona KM ili 184,9 miliona €
Integral inženjering je 30.9.2018. godine, zajedno sa svojim partnerima, uspješno završio radove na projektovanju i izgradnji dionice autoputa Banjaluka – Prnjavor (poddionica Drugovići-Prnjavor), čime je u cijelosti završena izgradnja autoputa Banjaluka – Doboj”.
4.
Nisu ni riječi saopštili o “nestanku” dva nadvožnjaka i jednog podvožnjaka kod Naseobine Hrvaćani koji su trebali, prema Idejnom projektu, da povežu podijeljeno mjesto.
5.
Stankoviću nije nepoznata vještina “nestanka” pojedinih dijelova autoputeva, posebno onih najskupljih: Tako su, tokom izgradnje autoputa Banjaluka -Gradiška, iz dokumentacije nestajali tuneli, pa se ponovo vraćali deset miliona skuplji. Plus čuvene Varijacije 1,2 i 3 koje su, po pravilu, značile uvećanje dogovorenih cijena za desetine miliona KM.
6.
U slučaju naseobine Hrvaćani, nestali su jedan nadvožnjak i jedan podvožnjak, ali i novac kojim su trebali biti izgrađeni i koji bi se vrlo lako mogao pronaći kvalitetnom istragom. Kada bi imao i smio ko da to istraži.
Nejasno je i zašto Evropska Investiciona Banka (EIB) nije zatražila istragu, iako je o svemu detaljno obaviještena, kako kroz medijaciju sa teško oštećenim građanima Naseobine, tako i na druge načine.
8.
Lopovluk je po stanovnike Hrvaćana ostavio nesagledive posljedice, a počeo je već izmjenom Idejnog projekta, koji je skupo plaćen jednoj poznatoj firmi iz Zagreba.
Međutim, skuplje od toga bilo je napraviti dva nadvožanjaka i jedan podvožnjak, pa je “Integral” sve preprojektovao, Hrvaćane ostavio do daljnjeg rascijepljene na dva dijela, a jedan od podvožnjaka izgradio u naselju Drugovići (što nije bilo predviđeno projektom), kako bi pogodovao tajkunima - Veljku, Novici, Bošku i Dušanu Đukiću ("Braća Đukić").
Glavni inženjer Slavica Stanivuković potvrdila je drastične izmjene projekta tokom medijacije sa EIB bankom, kojoj su prisustvovali stanovnici Hrvaćana i JP “Autoputevi RS”.
9.
Ključni problem nije samo neizgradnja pomenutih nadvožnjaka i podvožnjaka u Hrvaćanima, već i četiri pristupna puta i nekoliko staza od zaseoka Naseobine Hrvaćani do centra sela Hrvaćana, koje je presjekao autoput, a da ne postoji fizička veza na mjestima gdje je došlo do njegovog ukrštanja.
10.
Prema Regulacionom planu iz 2017. godine Prnjavora, u Hrvaćanima su trebala biti izgrađena četiri prelaza. Međutim, nadvožnjak koji je trebao povezati austrougarski put, koji je presječen, pomaknut je u selo Drugoviće, tri kilometra niže od predviđenog mjesta, a to mjesto pripada opštini Laktaši.
11.
Navedeno potvrđuje i vijest sa sajta Integral inženjeringa koja glasi:
“Dana 11.9.2016. godine puštena je u saobraćaj dionica autoputa između Prnjavora i Doboja u dužini od 36,6 kilometara, dok je 01.10.2017.g. svečano puštena u saobraćaj poddionica od petlje ‘Mahovljani’ do sela Drugovići u dužini od 10 kilometara”.
12.
Naknadno je taj prelaz spojen puteljkom, koji ne liči ni na šta, a tek je malo popravljen nakon obraćanja stanovnika Hrvaćana EIB-u kao kreditoru; Dok nisu došli do njih, niko nije za ozbiljno uzimao njihove vrlo ozbilje probleme.
13.
Stanovništvo tog dijela, koje nema automobil, do doktora, pošte, Mjesnog ureda, crkve, prodavnice, škole, autobuske stanice, kafane, pijace… dolazilo je kroz odvodnu cijev ispod autoputa koja je opasna za prolazak; Bila im je to jedina mogućnost dok se problem ne riješi.
14.
Vlasti, kako entitetska, tako i opštinska, tvrdili su da neće biti oštećeni nego da stanje poslije mora biti bolje nego prije gradnje autoputa.
Narod se organizovao, bunili su se, pisali, molili, ali njihove početne sumnje su se obistinile - dovedeni su u ćorsokak iz kojeg nema izlaza.
Nakon puštanja autoputa u promet 02.10.2018. godine, počeli su pisati svim međunarodnim organizacijama, tako i Evropskoj delegaciji, koja je obavijestila Odjel za pritužbe EIB-a u Luksemburgu.
15.
Slučajnim ili namjernim odabirom, oni se odlučuju za pritužbu kuharice iz sela koja radi u Njemačkoj i koja je bila samo potpisnik pritužbe, jer namjerava da se vrati u Hrvaćane i tamo živi; Kuharica, iako u početku bez baze podataka, pokazala se vrlo opasnim protivnikom Režimu i uspjela je mnogo napraviti tokom medijacije, koja je održana 11. i 12.01.2021. godine.16.
Problem je što medijaciju nije vodio nepristrasni medijator, nego medijatori EIB-a.
EIB, ali i EU, morali bi dobro da se zamisle nad ovim dešavanjima, jer daju novac kojim se, zbog neodgovornih, korumpiranih pojedinaca narušavaju sva prava građana, koji zbog toga napuštaju zemlju.
Iako su, tokom medijacije, predstavnici stanovnika Hrvaćana uspjeli dokazati kriminal i korupciju, oštećenost lokalne zajednice…, JP ”Autoputevi RS” nisu pristali ispraviti nepravdu, pa čak ni na one stavke koje su trebale biti urađene prije puštanja autoputa u promet ( zatvoriti šahtove vodomjera, obične šahtove, ukloniti šut i otpad sa privatnog zemljišta…).
Naveo sam već da je napravljen jedan podvožnjak, ali ne na planiranom mjestu, već u selu Drugovići.
Taj dio priče je prava poslastica, jer svjedoči sa kavim kriminalcima građani imaju posla.
U Drugovićima je izgrađen, iako je, prethodno, bila planirana i petlja u Kojinom Hanu, opština Prnjavor, (trebalo je da poveže 5 opšina i preko 35 sela, a projekat je plaćen 1.800.000 KM). Kojin Han je nije vidio. Niti će!
18.
Međutim, izgrađena je u Drugovićima, opština Laktaši, kako bi se pospješili poslovi "Braće Đukić".
Ono što je zaista raritet jeste da je izgrađena na zemljištu Ratka Mihajlovića, koje je Integral inžinjering uzeo u zakup.
Zvuči nevjerovatno, ali je tako - Ratko Mihajlović, zvani Rale, izdaje zemljište na kojem je dio autoputa!!!
19.
Građevinska dozvola se nije mogla izdati za objekat izgrađen na unajmljenom zemljištu, što direktno ukazuje na nezakonito trošenje novca kredita mimo propisanog standarda EIB-a.
Glavni Inžnjer za izgradnju autoputa Slavica Stanivuković (JP "Putevi RS") je, tokom medijacije, potvrdila da i dan danas plaćaju zakupninu Raletu Nakupcu Dijelova Autoputa, što je po njima sasvim u redu. (nastaviće se)