Centar za životnu sredinu podnio je tužbu protiv Vlade RS-Ministarstva za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju, kojom traži poništenje građevinske dozvole firmi „Grand trade“, čiji je vlasnik Mile Radišić. Tužbu prenosimo u cijelosti.
OKRUŽNI SUD U BANJALUCI
KRALJA PETRA I KARAĐORDJEVIĆA 4
BANJALUKA
Tužilac: UG “Centar za životnu sredinu“,sa sjedištem na adresi Cara
Lazara 24, Banjaluka zastupano po predsjedniku Miodragu Dakiću iz Banjaluke
Tuženi: Vlada Republike Srpske – Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo
i ekologiju, Trg Republike Srpske broj 1, Banjaluka
Radi: Poništenja Djelimičnog rješenja broj 15.03-361-195/10 od
03.05.2012.godine
Na osnovu
odredba člana 86 stav 2 Zakona o uređenju prostora i građenja i člana 7 zakona
o upravnim sporovima, u blagovremenom roku, a iz svih razloga propisanih
zakonom, podnosimo
T U Ž B U
Radi poništenja Djelimičnog rješenja Ministarstva za prostorno uređenje,
građevinarstvo i ekologiju broj 15.03-361-195/10 od 03.05.2012. godine
Pobijanim rješenjem izdata je dozvola za
građenje investitoru „Grand Trejd“ Banjaluka, vlasnik Mile Radišić iz
Banjaluke, za izgradnju podzemnih garaža na parceli koja se nalazi iza
Medicinske elektronike Banjaluka, koja je omeđena ulicama Prve krajiške
brigade, Pave Radana, Vuka Karadžića i Jovana Dučića.
U skladu sa odredbama člana 18 Zakona o upravnim sporovima propisano je da
se uz tužbu dostavlja i pobijani akt, te vam u prilogu dostavljamo kopirano
rješenje, a iz razloga jer nam organi nisu htjeli dostaviti niti ovjerenu
kopiju niti istu dati ni na uvid, a što će biti predmet drugog upravnog
postupka.
Pobijano rješenje se pobija iz razloga:
-
akt sadrži takve
nedostatke koji sprečavaju ocjenu njegove zakonitosti ili nedostatke koji ga
čine ništavnim;
-
u aktu nije nikako ili
nije pravilno primijenjen zakon, propis zasnovan na zakonu ili opšti akt;
-
ako u upravnom postupku
koji je aktu prethodio nije postupljeno po pravilima postupka, a naročito ako činjenično
stanje nije potpuno i pravilno utvrđeno ili što je iz utvrđenih činjenica
izveden nepravilan zaključak u pogledu činjeničnog stanja;
Odredbama člana 35 Ustava Republike Srpske
propisano je da čovjek ima pravo na
zdravu životnu sredinu. Svako je, u skladu sa zakonom, dužan da u okviru svojih
mogućnosti štiti i unaprijeđuje životnu sredinu.
Takođe, Evropskom konvencijom o zaštiti
ljudskih prava i sloboda zajamčeno je pravo čovjek na zdrav život i zaštitu
životne sredine.
Odredbama člana 37 Ustava Republike Srpske
propisano je da svako ima pravo na zaštitu zdravlja.
Tužilac (Udruženje građana „Centar za životnu
sredinu“) je udruženje građana koje okuplja građane Republike Srpske i grada
Banjaluke radi zaštite prava na zdravu životnu sredinu i zdrav život, kao i
prava na zaštitu zdravlja. Primarna djelatnost ovog udruženja građana je
zaštita čovjekove životne sredine i očuvanja prirodnog nasledja. Takođe, u
prilogu ove tužbe dostavljamo vam potpise članova udruženja i građana Banjaluke
koji su svojim potpisima potvrdili da im je pobijanim rješenjem povrijeđeno
pravo na zdravu životnu sredinu i zaštitu zdravlja, jer se pobijanim rješenjem
odobrava građenje na površini koja je javna površina i ima namjenu parka.
Naime, lokaciju na kojoj treba da se gradi
okružuju stambene zgrade sa više od 1500 stambenih jedinica u kojim prebiva
više od 5000 stanovnika. Narušavanjem zelene površine i izgradnjom na istoj ovim
građanima je uskraćeno pravo na zdravu životnu sredinu jer se radi o jedinoj
travnatoj površini u blizini. Na ovaj način građani su uskraćeni za boravak na
travnatoj površini sa svojom djecom, te za upražnjavanje određenih aktivnosti
koje doprinose očuvanju zdravlja, a što je direktno povezano sa pravom na
zaštitu zdravlja. Napominjemo da se na predmetnoj lokaciji nalaze stabla koja
su stara preko 30 godina, te da se u neposrednoj blizini nalazi i „Stari hrast“
koji je zaštićen odlukom Grada i vlade Republike Srpske.
Odredbama člana 87 Zakona o uređenju prostora
i građenja propisano je koje dokumente je investitor obavezan da dostavi
prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje odobrenja za izgradnju, i to:
-
lokacijske uslove;
-
dokaze o vlasništvu nad zemljištem;
-
idejni projekat;
-
situaciju i šemu gradilišta;
-
plan zaštite od požara;
-
elaborat zaštite na radu;
-
saglasnost za priključke na komunalnu infrastrukturu i
javni put; i
-
rješenje o pretvaranju poljoprivrednog zemljišta u građevinsko.
Uvidom u dokumentaciju koju je investitor
priložio prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje dozvole za izgradnju jasno
se vidi da isti nije podnio obavezne dokumente.
Naime, investitor nije dostavio idejni
projekat za građevinu, a što je bio obavezan da uradi.
Takodje, prvostepeni organ je pogrešno i
nepotpuno utvrdio činjenično stanje u pogledu vlasništva nad zemljištem. Odredbama
Zakona o stvarnim pravima jasno je propisano da je vlasnik zemljišta ono lice
koje je upisano u zemljišne knjige, odnosno zemljišnu evidenciju. Uvidom u
zemljišne knjige jasno je da je predmetno zemljište društvena svojina, tako da
investitor nije vlasnik predmetnog zemljišta, te nije postojala osnovna
pretpostavka za izdavanje odobrenja za gradnju, a to je da je investitor
vlasnik zemljišta na kome je počeo da gradi ili bar vlasnik prava na građenje,
a što je regulisano Zakonom o stvarnim pravima.
Prvostepeni organ pravilno konstatuje da je
investitor dostavio zemljišno knjižni izvadak broj 13678 k.o. Banjaluka iz kojeg proizlazi da se radi o društvenoj
svojini, ali pogrešno primjenjuje materijalno pravo i konstatuje da ovaj
izvadak predstavlja dokaz o vlasništvu investitora nad zemljištem na kome se
gradi, a ne da investitor ima pravo korišćenja bez prava građenja.
Takodje, nije jasno na koje se parcele odnosi
djelimično odobrenje jer se u pobijanom rješenju navodi zemljiše izmedju ulica
Vuka Karadžića, Pave Radana i Prvog krajiškog korpusa. Izmedju ovih ulica
nalazi se 30-ak privatnih stambenih objekata, 5 kolektivnih stambenih objekata,
te velki broj privatnih nekretnina. Provostepeni organ se poziva na parcele
1784/1 (novi premjer) i parcela 73/103 (stari premjer), međutim na licu mjesta
je jasno da je investitor zauzeo i druge parcele, te ušao u posjed privatnih
parcela i izazazvao pokretanje određenih sudskih postupaka u pogledu smetanja
posjeda privatnih nekretnina.
Prema tački VI pobijanog rješenja investitor
je prije početka gradnje imao obavezu da obavjesti građevinsku inspekciju u
roku od osam dana prije počinjanja radova i da od građevinske inspekcije dobije
potrebna odobrenja kako bi mogao započeti pripremne radove za gradnju (ograđivanje
gradilišta, okolčavanje i sl). Uvidom u protokol Građevinske inspekcije
Banjaluka jasno je da je investitor podnio zahtjev 25.03.2012. godine i da o
zahtjevu ni do danas nije odlučeno, a da je pripremne radnje preduzeo
26.05.2012.godine (subota) i da iste preduzima i dalje bez odobrenja
inspekcije. Na ovaj način investitor je prekršio odedbe zakona kao i
dispozitiva odobrenja za gradjenje.
U tački IV pobijanog rješenja obaveza
investitora je da prije izdavanja odobrenja za građenje za preostali dio
objekta dostavi ekološku dozvolu. Iz ovog proizlazi da investitor nije dostavio
ekološku dozvolu u toku postupka za izdavanje odobrenja za građenje za podzemne
garaže, čime je povrijedio odredbe materijalnog prava koje se odnose na
obaveznu dokumentaciju koja se dostavlja prilikom podnošenja zahtjeva za
izdavanje odobrenja za gradnju.
Takodje, investitor nije dostavio elaborat o
zaštiti na radu kao ni situaciju i šemu gradilišta, a što je bio obavezan prema
odredbama člana 87 Zakona o uređenju prostora i građenja, a čime je počinjena
povreda odredbi materijalnog prava, što je bilo od odlučujućeg značaja za
odlučivanje u predmetnoj stvari.
U tački 13 obrazloženja pobijanog rješenja
prvostepeni organ konstatuje da je investitor dostavio uplatnice od 03.05.2012.
godine iz kojih proizlazi da je investitor platio naknadu za uređenje građevinskog
zemljišta u iznosu od 879.106,00KM i naknadu za rentu u iznosu od 607.693,00KM.
Nije jasno kako je prvostepeni organ utvrdio ovu činjenicu na dan donošenja
rješenja (03.05.2012), odnosno investitor je uplatio gore pomenute rente u
iznosu od skoro 1.500.000,00KM na dan
kada je prvostepeno organ donio rjšenje. Ovim putem izražavao sumnju u
validnost navedenih uplatnica, odnosno u njihovo samo postojanje (obzirom da je
investitor pred stečajem zbog neizmirenih obaveza), te ćemo podnijeti krivičnu
prijavu za prevaru i zloupotrebu protiv investitora i odgovornih lica u prvostepnom
organu koji je donio pobijano rješenje.
Takođe, prvostepeni organ pravilno konstatuje
da se radi o jednokratnoj renti, da bi u istoj rečenici naveo da će investitor
platiti naknadno dio rente u kasnijem postupku. Ovakvim postupanjem prvostepni
organ vrši pogrešnu primjenu materijalnog prava i povrede postupka.
Pobijanim rješenjem daje se odobrenje za građenje
dijela objekta, odnosno podzemne garaže. Odredbama člana 77 Zakona o uređenju
prostora i građenju propisano je da se može dati odobrenje za gradjenje za
cijeli objekat ili za dio objekta koji čini tehničku, tehnološku ili
funkcionalnu cjelinu. Nije jasno kako je prvostepeni organ izdao odobrenje za
građenje podzemnih garaža kad iste ne predstavljaju niti tehničku, niti
tehnološku, a pogotovo funkcionalnu cjelinu. Naime, jasno je da se radi o
„pomoćnim“ dijelovima građevine koji
služe u pomoćne svrhe funkcije zgrade (prakiranje i odlaganje stvari). Nije
jasno kako je prvostepen organ mogao da odobri gradnju podzemnih garaža koje
predstavljaju temelj, odnosno osnovni dio građevine koja se tiče solidnosti
cijele građevine, i to bez glavnog projekta. Na ovaj način prvostepni organ je
postupio protivno odredbama zakona, kao i protivno pravilima građevinske
struke, a što je od uticaja na zakonitost same odluke.
Odredbama člana 203 Zakona o opštem upravnom
postupku propisano je da kada se u jednoj
upravnoj stvari rešava u više tačaka, a samo su neke od njih sazrele za
rešavanje, i kad se pokaže celishodnim da se o tim tačkama reši posebnim
rešenjem, organ može doneti rešenje samo o tim tačkama (delimično rešenje). Ovdje
je prvostepeni organ pogrešno primenio materijalno pravo.
Naime Zakon o opštem upravnom postupku je opšti
akt koji reguliše postupak vodjenja upravnog postupka i njegovu primjenu u
pogledu procesnih pravila.
Zakon o uredjenu prostora i građenju je lex specialis u pogledu materijalnih pravila za donošenje
akata koji su propisani ovim zakonom (lokacijski uslovi, urbanistički plan,
idejni projekat, elaborate zaštiti
životne sredine itd). Ovim zakonom jasno je propisano da se nakon podnošenja
zahtjeva za izdavanje odobrenja za gradnju, ukoliko je procedura ispoštovana u
pogledu procedure i dokumenata, donosi rješenje
o odobrenju za gradnju. Ovaj zakon ne poznaje institute djelimično rješenje
o odobrenju za gradnju.
Čak i kada bi uzeli da je moguća primjena
ZoUP-ana ovu stvar nije moguće donijeti djelimično rješenje jer se ne radi o
upravnoj stvari koja se rješava u više tačaka, odnosno koja se može podijeliti.
Naime radi se o zahtjevu za izgradnju određenog poslovno-stambenog objekta koji
je jedna cjelina, jer je nemoguće izgraditi prvi sprat bez prizemlja ili krov
bez temelja. Ovo je još izraženije kada se uzmu u obzir pravila građevinske
struke u pogledu izračunavanja statičkog opterećenja a u zavisnosti od
spratnosti i površine objekta. Po prirodi stvari nije moguće donositi
djelimična rješenja jer se ne radi o djeljivom postupku, odnosno o nezavisnim
dijelovima jedne cjeline.
Takođe, prvostepeni organ nije utvrdio postojanje
cjelishodnosti za donošenje posebnog, odnosno djelimičnog rješenja, tako da se
ovi navodi ne mogu ispitati u pogledu zakonitosti.
Takođe, prvostepena odluka je nejasna i nije
jasno na osnovu kojih činjenica i okolnosti je prvostepni organ donio odluku
kojom odobrava građenje investitoru na predmetnim parcelama, jer u obrazloženju
nema ocjene dokaza, već samo nabrajanje i paušalna ocjena istih, što
onemogućava ispitivanje zakonitosti pobijanog rješenja.
Takodje, nejasno je kako je prvostepeni organ
donio pobijanu odluku kada investitor nije dostavio elaborat vezano za
seizmološka istraživanja, a kada znamo da je Banjaluka izuzetno trusno područje
koje zahtijeva detaljno i stručno seizmološko istraživanje, a radi zaštite
života i zdravlja građana Banjaluke.
Isto tako prema prostornim planovima Grada
Banjaluka, na gore navedenim parcelam nalazi se centralni koletor fekalnih voda
koji vodi od „Gradskog parka“ do Vrbasa. Ove navode prvostepeni organ nije
cijenio prilikom donošenja pobijanog rješenja, a po dokumentima koji su dostavljeni
od Agencije za vode sliva Vrbasa.
Takođe, jedna od najbitnijih činjenica u
pogledu nezakonitosti pobijanog rješenja jeste činjenica da se u parku nalazi 6
Pančićevih omorika koje predstavljaju endemsku biljnu vrstu i zakonom su
zaštićene. Napominjemo da je investitor jednu Pančićevu omoriku posjekao dana
30.05.2012. godine i da je na ovaj način nanio nenadoknadivu štetu životnoj
sredini grad Banjaluka. Molimo sud da od grada Banjaluka službenim putem
zatraži evidenciju, odnosno popisni akt u kome su popisana sva stabla, sa
specifikacijom vrste i roda, sa evidentiranim brojevima, kako bi se ove
činjenice utvrdile nesporno, jer tužilac nije bio u mogućnosti da pribavi ove
podatke zbog nesaradnje gradskih vlasti. Takođe, predlažemo da sud izvrši uviđaj
na licu mjesta kako bi se utvrdilo da je endemska biljka Pančićeva omorika
posječena usred centra grada u parku, a od strane investitora. Kako bi se ovo
obezbjedilo potrebno je da se odgodi izvršenje građevinskih radova kako investitor
ne bi uklonio panj i ostale dokaze koji bi dokazali da je isti posjekao
Pančićevu omoriku.
Shodno o odredbama člana
45 Zakon o šumama zabranjena je sječa i uništavanje sljedećih vrsta drveća:
Pančićeve omorike, tise, munike, bora krivulja, planinskog javora, balkanskog
klenića, božikovine, sremze, žute košćele, hrasta crnike, makedonskog hrasta,
maljave breze, medvjeđe lijeske, bademolisne kruške, žute džanarke, južne
mukinje, masline, zelenike, sive topole, bademolisne vrbe i lovor-vrbe, kao i
drugih rijetkih i vrijednih vrsta drveća na njihovim prirodnim nalazištima,
poimence određenih Osnovom, kao i rijetkih, vrijednih šumskih biotopa,
staništa, habitata i ekosistema. Na osnovu navedenog jasno je da inevestitor
krši odredbe zakona o šumama i čini nepopravljivu i nenadoknadivu štetu.
Takođe, prvostepeni organ, prilikom donošenja
pobijanog rješenja, nije uzimao u obzir da je investitor lice koje je optuženo
za krivična djela privrednog kriminala, te da krivični postupak, koji je u
direktnoj vezi sa izgradnjom i nekretninama na kojima se gradi, još nije
pravosnažno okončan. Na ovaj način došlo je do uznemirenosti građana i javnosti
Grada banjaluka, te osjećaja lične nesigurnosti i nesigurnosti u pogledu
imovine građana Banjaluke.
Uznemirenost građana ogleda se u masovnim
protestima koji se održavaju od srijede (29.05.2012. godine), a koji su
direktno vezani uz donošenje pobijanog rješenja i postupanju investitora na
terenu.
Na osnovu svega gore navedenog predlažemo da
sud, nakon provedenog postupka donese slijedeću
P R E S U D A
Uvažava se tužba tužioca UG „Centar za zaštitu
životne sredine“ Banjaluka i rješenje Ministarstva
za prostorno uredjnje, gradjevinarstvo i ekologiju broj 15.03-361-195/10 od
03.05.2012.godine SE PONIŠTAVA.
Nalaže se investitoru „Grand trejd“ Banjaluka
da vrati u predjašnje stanje zemljište na kome je preduzeo pripremne radnje za
gradnju, a prema odobrenju iz rješenja iz stava 1 ove presude.
Obavezuje se tuženi da tužiocu nadoknadi
troškove postupka.
U Banjaluci, dana 01.06.2012.godine
T
U Ž I L A C
UG
„CENTAR ZA ŽIVOTNU SREDINU“