понедељак, 14. мај 2012.

Republika za Slobodana Stankovića: Vlada RS postala dio konzorcijuma „Integral-inženjering“


piše: Slobodan Vasković

Interesna grupacija Milorada Dodika već šest godina suvereno vlada ovim entitetom, djelujući kao da je Republika Srpska njihovo privatno vlasništvo. To i nije daleko od istine, ali je Dodikova grupacija u dosadašnjem toku privatizacije ovog entiteta koliko toliko držala do forme, predstavljajući ispumpavanje novca iz budžeta na privatne račune „nacionalnim, ekonomskim, socijalnim....“ interesom RS. Promjena vlasništva nad kapitalom (iz narodnmih ruku u džepove tajkuna) odvijala se čpod motom opotrebe velikih javnih radova, izgradnje Admionistrativnog centra, nikad završenih autoputeva, sanacije klizišta... Sve to moglo je trajati dok je bilo novca, a kada ga je nestalo, Dodikova grupacija odlučila je da ozakoni pravo stanje stvari koje svjedoči da su Vlada RS i Narodna skupština RS samo mali dio konzorcijuma „Integral inženjering“, te da ove institucije postoje isključivo da bi firma Slobodana Stankovića mogla da radi, a on izvlači desetine i desetine miliona iz poslova i radova, koji nikada ne završavaju. 

Vlada Republike Srpske je pripremila Zakon o zaduživanju, dugu i garancijama kojim je, između ostalog, predviđeno davanje garancijama preduzećima iz Republike Srpske za učešće na tenderima međunarodnih finansijskih organizacija, kao i za poslove u Federaciji BiH. Riječ je o Zakonu, koji je osmislio i njegovo usvajanje inicirao Slobodan Stanković, jer mu je to zadnja slamka spasa da još jednom prevari sve oko sebe i uzme lavovski dio kolača na novim poslovima na izgradnji autoputa Doboj-Banja Luka, ali i da učestvuje na tenderima za izgradnju koridora Vc u FBiH.

U čemu je poenta: preduzeće “Integral-inženjering” odavno kuburi sa finansijama. Sav kapital je izvučen iz firme i ona grca u dugovima. Jednostavnije rečeno, Stankovićeva firma je propala i bakrotirala. Samo radnici znaju kada su dobili zadnju platu, koliko je bilo "zvanično" preko računa, a koliko "na crno" - na ruke, jer je opštešpoznata stvar da Stanković, koji je iz budžeta RS povukao stiotine miliona maraka u njega, kroz dažbine, ne vraća gotovo ništa.

Međutim, ono što je mnogo značajnije za poslovanje firme je učešće na velikim međunarodnim tenderima, odnosno poslovima koji se finansiraju iz sredstava EIB, EBRD i Svjestke banke, gdje Stanković ne može ni prići. Odavno je “Integral-inženjering” eliminisan sa tendera u Federaciji BiH, jer njegove bilansne liste (bilans stanja i bilans uspjeha), kao i revizorski izvještaji nedvosmisleno ukazuju na to da su mu kratkoročne i srednjoročne obaveze znatno veće od realizacije. Kao finansijski nesolventna firma ne može biti predkvalifikovan za davanje ponuda za izvođenje radova. Slično stanje oko “Integrala” je i u okolnim zemljama, isključujući Crnu Goru - gdje je inače sve moguće.

Vlada Republike Srpske je već nekoliko puta spašavala “Integral-inženjering” od propasti: primjera radi učinjeno je to uplatom jednokratnog avansa od 72 miliona KM za sanaciju prevoja Čemerno, koja nije ni do pola završena, kao i priznavanjem nepostojećih razlika u cijeni i višestrukim povećavanjem ugovorenih iznosa na ekstreman nivo, do sada nepoznat u građevinskoj praksi...

Kako više “Integral” nema aktivnih ugovora u kojima je Vlada RS (ili javna preduzeća) Ugovorna strana, već se naveliko tvrdi kako će doći do probijanja finansijskog okvira za prevoj Čemerno. Iako je ugovoreni rok za građenje odavno istekao nikome u JP Putevi RS ne pada na pamet da traži penale za kašnjenje, odnosno naplati garanciju za dobro izvršenje posla - jer ona i ne postoji. Međutim, ni ova najnovija finansijska akrobatika oko prevoja Čemerno nije dovoljna da se spasi “Integral”.

Stoga je Slobodan Stanković izlobirao Aleksandra Džombića (premijera u odlasku?!) da pristine na Zakon prema kojem će Vlada Republike Srpske davati garancije preduzećima iz RS (čitaj “Integral-inženjeringu”).

Šta to u praksi znači, valjda je svima vidljivo. Kako “Integral” u poslovnim bankama nema čime obezbjediti nove garancije, Vlada preuzima njegove obaveze. Znači, Vlada RS će “Integralu” dati garanciju za učešće na tenderima (u vrijednosti od 2 - 3%) od planirane investije, garanciju od 10 - 20% za avans, kao i garanciju za dobro izvršenje posla (10% od ugovorene vrijednosti). Na primjer, za izgradnju autoputa Doboj - Banja Luka Vlada RS će garantovati za “Integral-inženjering” iznos od oko 40 miliona Evra. Važno je napomenuti da “Integral” nema imovinu kojom može obezbjediti kontragaranciju Vladi RS.

I šta se dešava u situacinji kada, na primjer, “Integral-inženjering” ne izvede dobro radove na autoputu, odnosno kasni sa izvođenjem radova?! Tada Investitor (JP Autoputevi, odnosno Vlada RS) ima pravo (obavezu) da naplati garanciju - ali od koga? Pa, naravno, OD SEBE.
Time se zatvara čarobni krug velikog finansijskog maga Slobodana Stankovića, on će malo da radi, mnogo više da naplati od Vlade RS, glava ga ne boli, jer i ako nešto ne bude išlo dobro, Vlada RS će sama sebi platiti garanciju od svojih para. Čudo neviđeno, a nakon što zakon bude usvojen ostaje da se vidi i utvrdi koliko će to koštati poreske obveznike Republike Srpske. već sada se sa sigurnošću može tvrditi da će biti riječ o desetinama miliona KM.