piše: zurnal.info
Demokratski narodni savez (DNS), koji je poslednjih osam
i po godina član vladajuće koalicije u Republici Srpskoj, odlučio je da pred
oktobarske izbore napravi otklon od vladajućeg establišmetna, a posebno od
loših odluka i poteza vlasti, koja je ovaj bh. entitet dovela na rub propasti.
Tako je DNS-a prije par mjeseci odlučio da formira
sopstvenu koaliciju, predstavljajući je kao treći, neutralni, blok, koji će,
navodno, da bude korektiv u odnosu i na vlast i na opoziciju.
Međutim, činjenice kažu da od svog postojanja do danas,
DNS ni nikome i ničemu nije bio korektiv. Učestvovali su u donošenju svih loših
zakona i odluka, koje su budžet Republike Srpske koštali mnogo izgubljenog
novca, poput odluke o privatizaciji Rafinerije Brod, osnivanja preduzeća
„Nikola Tesla“, preko uvođenja fiskalizacije, na kojoj su se pojedinci sramno
obogatili. Sada bi DNS da se sve zaboravi, a oni učešće u političkom životu
nastave nevini kao novorođenčad.
Ipak, mnogi su grijesi DNS-ovih visokih funkcionera, koji
su izvlačili novac iz budžeta i kanalisali putem sebi lojlanih ljudi.
MILIONSKE KONSULTACIJE
Tako su u periodu od 2007. do 2009. godine, odnosno tri
godine, iz budžeta Republike Srpske, preko Ministarstva saobraćaja i veza, na
čijem čelu je i danas danas DNS-ov kadar Nedeljko Čubrilović, finansirani
konsultantski poslovi vrijednosti oko 11 miliona maraka. Poslovi su davani i
dirigovani preko bitnih članova DNS-a.
Jedan od članova DNS-a je i Novak Kondić, nekadašnji
ministar finansija RS, kome je povjerena izdrada strategije razvoja male
privrede za Prijedor, čiji je gradonačelnik Marko Pavić, lider DNS-a.
Kondić radi nekoliko poslova. Sporno je to što Kondić
posjeduje vlastitu revizorsku kuću „BL revizor“, a istovremeno je generalni
sekretar Saveza računovođa i revizora RS, što je klasični primjer sukoba
interesa. Riječju, Kondić je jedna od ključnih osoba u Savezu računovođa i
revizora RS, ali i u Savjetu za računovodstvo i reviziju RS, koji je formirala
Vlada RS.
Savjet propisuje propise za Savez računovođa i revizora,
što bi značilo da sami sebi pišu pravila. Kondićeva sestra, Nevenka Stanić,
također posjeduje revizorsku kuću, „EF revizor“, u kojoj radi i njihov rođeni
brat Milan Kondić. Kondićeva sestra je supruga Stanka Stanića, rektora
banjalučkog Univerziteta, a Novak Kondić je dekan Ekonomskog fakulteta, na
kojem predaje nekoliko predmeta.
EKSPERT ZA PROPALE MILIONE
EKSPERT ZA PROPALE MILIONE
DNS je direktno odgovoran za propast nekoliko velikih
javnih preduzeća, kojima, iz ministarske fotelje, rukovodi njihov kadar
Nedeljko Čubrilović.
Čubrilović je postao ekspert za propale milione iz
budžeta RS, a javna preduzeća, poput Željeznica RS, Pošti RS, Puteva i
Autoputeva RS nalaze se pred izdisajem.
Više niko ne pominje ugovor sa slovenačkom firmom CMP, koja je trebalo da gradi autoput Banjaluka – Doboj. Taj ugovor je propao, jer je CPM otišla u stečaj, a propalo je i 15 miliona maraka budžetskog novca. Čubrilović je krajem 2011. godine izjavio da je RS zatražila putem slovenačkog suda „naplatu od 7,6 miliona evra od slovenačke firme“. „Predali smo zahtjev Privrednom sudu u Sloveniji, pred kojim se vodi stečajni postupak. Problem je što CPM nema dovoljno imovine u stečajnoj masi za namirenje svih potražilaca, ali je olakšavajuća okolnost, prema informaxcijama iz Suda, što je potraživanje RS prioritet za naplatu“, slagao je Čubrilović, ne trepnuvši.
Više niko ne pominje ugovor sa slovenačkom firmom CMP, koja je trebalo da gradi autoput Banjaluka – Doboj. Taj ugovor je propao, jer je CPM otišla u stečaj, a propalo je i 15 miliona maraka budžetskog novca. Čubrilović je krajem 2011. godine izjavio da je RS zatražila putem slovenačkog suda „naplatu od 7,6 miliona evra od slovenačke firme“. „Predali smo zahtjev Privrednom sudu u Sloveniji, pred kojim se vodi stečajni postupak. Problem je što CPM nema dovoljno imovine u stečajnoj masi za namirenje svih potražilaca, ali je olakšavajuća okolnost, prema informaxcijama iz Suda, što je potraživanje RS prioritet za naplatu“, slagao je Čubrilović, ne trepnuvši.
Od tada do danas niko iz vlasti nije pomenuo ni
slovenački privredni sud ni CPM ni 7,6 miliona evra propalih potraživanja.
Čubrilović godinama dezinformiše javnost o kapitalnim
projektima, koji nikako da se završe i koji sve više djeluju kao izgradnja
Skadra na Bojani. Jedan od njih je autoput Banjaluka-Gradiška, koji je završio
u rijeci Savi, jer nikako da se okončaju pregovori sa Republikom Hrvatskom oko
izgradnje mosta na toj rijeci, koji bi ovdašnji autoput povezao sa onim u
susjednoj državi. Godinama Čubrilović obećava most, ali mosta ni na vidiku.
Možda Čubrilović, poznat kao “čudotvorac”, sada problem spajanja autoputa
Banjaluka-Gradiška sa Hrvatskom, riješi nabavkom amfibija.
Autoput Banjaluka-Gradiška pušten je u saobraćaj 30.
novembra 2011. godine i u njega je uloženo 320 miliona KM. Od toga je samo prva
dionica, od 5,7 kilometara, koštala 133,8 miliona KM, što je čini najskupljom na
svijetu.
Problem je što je i dalje granični prelaz u Gradišci „usko grlo“, pa svi oni koji na tom mjestu ulaze u BiH/RS treba da se voze sedam kilometara uskim uličicama ovog gradića, kako bi se dokopali autoputa.
Problem je što je i dalje granični prelaz u Gradišci „usko grlo“, pa svi oni koji na tom mjestu ulaze u BiH/RS treba da se voze sedam kilometara uskim uličicama ovog gradića, kako bi se dokopali autoputa.
PETLJA ZLATA VRIJEDNA
Nevjerovatna je i priča o naplatnim kućicama na ovom
autoputu. Njihova izgradnja najavljivana je godinama, a onda je sve zapelo u
vrzinom kolu. Na autoputu su izgrađene dvije naplatne rampe, jedne je izgradilo
preduzeće “Putevi RS”, koje za to nema odobrenje od resornog Ministarstva, a
druge preduzeće “Autoputevi RS”.
Potonje su nedavno završene, a sada se čeka na montiranje
softvera za naplatu putarine. Zapelo je nakon što se jedan od ponuđača žalio na
procedure provedenog tendera, tako da će napalata “vožnje iz snova” od
Banjaluke do Gradiške po cijeni od dvije marke još sačekati. Kad i krene
naplata, potpuno je netačna procjena da će cestom prolaziti 12.000 vozila, jer
sada, kada je besplatno, jedva da prođe do tri hiljade automobila dnevno. Kada
krenu sa radom naplatne rampe, ta brojka će se drastični smanjiti, jer će
vozači koristiti staru cestu. Nonsens je i to što putarinu neće plaćati oni što
putuju iz Laktaša prema Gradišci, već samo oni koji tim putem krenu iz
Banjaluke.
Jedno od kapitalnih ulaganja Ministarstva saobraćaja i
veza bila je Mahovljanska petlja, koja je proglašena „najljepšim objektom“.
U petlju je uloženo cca 30 miliona KM, a gotovo trećina
ove cijene otišla je na sanaciju klizišta koje se pojavilo tokom radova. Niko
se nije zapitao zbog čega se nisu izvršila istraživanja podloge na tom mjestu,
pa je petlja koštala kao „Petra kajgana“. Ni za to niko nije odgovarao.
(nastaviće se)