piše: Slobodan
Vasković
Ukoliko BiH ikada
postane pravna država Nikola Špirić dobiće trista godina robije. Najmanje.
Toliko je svojim “ručnim radom” obogatio kriminalne goblene. Špirić je imao
svoje tajkune kojima je obezbjeđivao zaradu desetina miliona maraka, sve na
račun budžeta BiH i oba njena eniteta.
Uprava za indirektno
oporezivanje bila je Špirićevo lovište, a njen bivši direktor Kemal Čaušević
optužio ga je da je samo na švercu šećera oštetio BiH za oko 60 miliona KM.
Špirić je bio pokrovitelj i zaštitnik šverca ovom kurentnom robom.
Nije Špirić radio samo
sa kompanijom “Studen”, već i brojnim drugim tajkunima. Jedan od omiljenih mu
je Goran Marinković iz Banjaluke. Samo u jednom navratu, Špirić je preko UIO “sredio”
da se Marinkoviću progleda “kroz prste” i oprosti mu se više od milion KM.
Budući da je riječ o
prilično teškoj materiji sa mnogo podataka, ovaj dosje ću emitovati tako što ću
prvo objaviti osnovnu priču, potom pitanja UIO i njihove odgovore, te na kraju
komentar na te odgovore.
Kontrola-početak
Kontrolu obračuna i
uplate PDV-a kod preduzeća “MARINKOVIĆ COMMERCE” DOO Banja Luka za poreski
period 01.02.-31.12.2010. (11mjeseci) i poreski period 01.03-31.07.2011.godine (5
mjeseci), po nalogu broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.0/11 od 30.09.2011.g, izvršili
su inspektori Ivan Petonjić i Momir
Todorović.
Kontrola je urađena u
periodu od 30.09.2011-29.02.2012.g..
Inspektori Petonjić i
Todorović su izdali Zapisnik o izvršenoj kontroli broj
04/5-3/I-17-1-72-285.1/11 od 02.03.2012.g. u kojem su utvrdili da kontrolisano
preduzeće “za kontrolisani period nije izvršilo plaćanje PDV-a u iznosu od
1.056.959,00 KM”. Stoga su 27.03.2012.g.
izdali rješenje broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 kojim su naložili
plaćanje 1.056.959,00 KM u budžet Bosne i Hercegovine, po osnovu neplaćenog
PDV-a.
Na osnovu uložene
žalbe “MARINKOVIĆ COMMERCE”DOO, viša instanca donosi rješenje broj: 04/5-3/I-17-1-71-16/12 od 16.06.2012. godine
kojim poništava rješenje inspektora i predmet vraća na ponovni postupak.
Ponovni postupak
Izdaje se 10.10.2012 nalog
za ponovni postupak broj:
04/5-3/I-17-1-72-285.0/11 i to istim inspektorima, Petonjiću i Todoroviću.
Njih dvojica ponovo
vrše kontrolu obračuna i uplate PDV-a u vremenu od 10.10.-12.12.2012.godine i
kontrolišu isti poreski period, koji je već naveden.
Izdaju zapisnik o
izvršenoj kontroli, broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.1/11 od 12.12.2012.godine, u
kojem (u ponovnom postupku) utvrđuju da preduzeće nije izvršilo plaćanje PDV-a
u iznosu od 1.117.051,00 KM.
Zapisnik su Marinkoviću
uručili 19.02.2013.. Nakon toga izdaju Rješenje broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11
od 25.09.2013.godine i nalažu plaćanje manje obračunatog i uplaćenog PDV-a u
iznosu od 1.117.051,00 KM .
U toku kontrole, šefovi
su Petonjića i Todorovića više puta zvali na razgovor i saopštili im da je “više
puta zvao Nikola Špirić, ministar finansija i predsjednuik UO UIO, da
interveniše za preduzeće “MARINKOVIĆ COMMERCE”. Špirić je tražio da se umanje
obaveza po osnovu PDV-a.
Odbijanje
Petonjić i Todorović
su odbili da umanje obavezu i istakli da Marinković duguje 1.117.051,00 KM,
koliko su oni utvrdili i naložili da se uplati. Inspektori su istakli da oni ne
mogu i ne smiju umanjivati poresku obavezu koja je evidentirana na karticama
glavne knjige i u knjigovodstvu poreskog obveznika.
Pošto je poreski
obveznik uložio žalbu na izdato rješenje, a koju rješava šef Grupe za kontrolu
velih poreskih obveznika, ponovo je zvao Nikola Špirić i zahtijevao da se
umanji poreska obaveza.
Inspektori su ponovo
odbili pritiske, ali je tadašnji šef Grupe žalbu Marinkovića prihvatio.
Moji izvori dalje
tvrde da je, nakon toga, direktor Miro Džakula zvao na razgovor inspektore u
vezi sa kontrolom preduzeća “MARINKOVIĆ COMMERCE”, koje je u vlasništvu Gorana
i Bose Marinkovića.
Džakula se, prema tim
informacijama, interesovao kako su u toj firmi utvrđene tolike poreske obaveze,
na šta su inspektori i njemu saopštili da je utvrđena obaveza po osnovu PDV-a od
1.117.051,00 KM. Još su istakli da bi se dodatnom kontrolom sigurno utvrdio i
manjak robe na zalihama, na koji bi se obračunao PDV, “a da u toku kontrole
nije vršen popis zaliha”.
Od tada nije pokrenut
postupak prinudne naplate, iako je propisano da žalba ne odlaže izvršenje
rješenja.
Kontrola istog perioda i treći
put
Šef Grupe
donosi rješenje broj: 04/5-3/I-17-1-70-36/13 OD 10.02.2014., kojim poništava
rješenje Todorovića i Petonjića, kojim je naloženo plaćanje 1.117.051,00 KM.
Predmet vraća na
ponovni postupak, skidajući inspektore Momira Todorovića i Ivana Petonjića.
Predmet stoji u
ladici i iz Grupe za kontrolu velikih poreskih obveznika u RC Banja Luka neće
niko da ga radi od februara pa do juna 2014.
U junu 2014. godine
iz Grupe za kontrolu malih PDV obveznika, direktor UIO Miro Džakula internim
rješenjem premješta inspektora Milivoja Bibića u Grupu za kontrolu velikih
porskih obveznika. Bibić odmah po prelasku (09.06.2014.) dobija nalog broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.0/11-PP za ponovni postupak kontrole obračuna i
uplate kod preduzeća “MARINKOVIĆ COMMERCE”, za poreski period
01.02.-31.12.2010. i poreski period 01.03-31.07.2011.godine.
Taj period je već dva
puta kontrolisan.
Umanjenje obaveze i uvažavanje utaje poreza
Kontrolu, uz stalne
pritiske, obavlja u periodu od 10.06-16.07.2014. godine, te konačno izdaje
zapisnik broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.0/11-PP (od 15.08.2014.) koji uručuje
20.08.2014. godine Bosi Marinković, direktoru kontrolisanog preduzeća.
Bibić utvrđuje
poresku obavezu po osnovu PDV-a u iznosu od 854.709,00 KM, za razliku od svojih
kolega Todorovića i Petonjića koji su utvrdili 1.117.051,00 KM u istom
postupku.
Preduzeće “MARINKOVIĆ
COMMERCE”DOO (za poreski period 01.02.-31.12.2010. i poreski period
01.03-31.07.2011.godine) u podnesenim prijavama prijavilo je preplatu PDV-a,
odnosno poreski kredit u iznosu od 689.426,00 KM.
Bibić je utvrdio dug
u visini 854.709 KM, od kojeg se odbije onih navodno preplaćenih 689.426 KM,
što znači da Marinkovići trebaju uplatiti samo 165.283!
Zašto UIO nije
tražila krivičnu odgovornost za utaju i sve navedeno vrijeme nije obavijestila
Tužilaštvo BiH da oni utvrde šta je tačno, a šta ne, već je dva puta radila
ponovni postupak, čija je zakonitost upitna, pitanje je na koje će nadležni
morati odgovorit?!
Utaje in continuto
“MARINKOVIĆ COMMERCE”
firma je poznata i po tome da stalno podnosi PDV prijave (od uvođenja PDV-a) u
kojim stalno iskazuje preplatu poreza i od Uprave traži povrat PDV-a.
To je i teoretski
nemoguće, jer ima više od 30 maloprodajnih objekata u BiH, iz čega proizilazi
da preduzeće samo gomila zalihe trgovačke i akcizne robe koju skladišti,
odnosno gomila zalihe i evidenira ulazni porez, a prodaje nema uopšte, pošto
stalno prijavljuje preplatu PDV-a.
Niko od onih koji su
vršili kontrolu, nije izvršio popis zaliha, a kad bi se izvršio popis bio bi
utvrđen veliki manjak i utaja obaveze po
osnovu neprijavljenog i neplaćenog PDV-a. Ali, što da plaćaju kad imaju
Nikolu Špirića.
Totalno pranje pranja para
Bibić je, nakon “kvalitetno”
urađenog posla, odmah dobio i novi nalog broj: 04/5-3/I-17-1-87-110.0/14 od 09.06.2014., da uradi i redovnu kontrolu
za poreski period 01.08.2011-30.04.2014.godine (i to kontrolu PDV-a i akcize) i
pokrije nelegalno poslovanje i za taj period. Što je on i učinio i izdao
zapisnik broj: 04/5-3/I-17-1-87-110.1/14 od 13.08.2014., u kom je utvrdio
obavezu po osnovu PDV-a od samo 5.448 KM.
Nema
dileme o čemu se ovdje radi: riječ je o porkivanju višemilionske utaje poreza,
iza koje stoji Nikola Špirić i brojni drugi funkcioneri. Pitanje je šta nakon
svega radi Tužilaštvo BiH? Pod uslovom da uopšte ta institucija još uvijek
postoji!
Pitanja upućena UIO
Služba za informisanje
Poštovani, molim Vas da mi odgovorite na sledeća pitanja:
Da li je istina da su u redovnj kontroli poreskog
perioda od 01.02.-31.12.2010. i poreski period 01.03-31.07.2011.godine
inspektori Momir Todorović i Ivan Petonjić utvrdili
da “MARINKOVIĆ COMMERCE”DOO iz Banja Luke nije platio 1.117.051,00
KM o čemu su izdali rješenje broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od
25.09.2013.godine?
Da li je istina da je V.D. šefa Grupe po
intervenciji vrha UIO, a na
insistiranje Nikole Špirića u žalbenom postupku poništio rješenje inspektora
Momira Todorovića i Ivana Petonjića broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od 25.09.2013.godine
kojim je naloženo plaćanje 1.117.051,00 KM PDV-a u budžet BiH?
Da li je istina da je u Grupu za kontrolu Velikih
poreskih obveznika iz druge organizacione jedinice doveden inspektor Milivoj
Bibić da izvrši kontrolu, odnosno ponovni postupak kontrole kod “MARINKOVIĆ
COMMERCE”DOO iz Banja Luke i da smanji utvrđenu poresku obavzu od 1.117.051,00
KM PDV-a?
Da li je istina da je inspektor Milivoj Bibić u ponovnom
postupku po nalogu broj: 04/5-3/I-17-1-72-285.0/11-PP od
09.06.2014.godine za ponovni postupak kontrole poreskog perioda
01.02.-31.12.2010. i perioda 01.03-31.07.2011.godine, koji je već dva puta
kontrolisan, utvrđenu
dodatnu poresku obavezu od 1.117.051,00 KM PDV-a smanjio na iznos od 854.709,00
KM za razliku od svojih kolege Todorovića i Petonjića koji su utvrdili 1.117.051,00 KM u istom postupku?
Kako to da po istom pitanju kontrole istog poreskog
perioda različite nalaze i različitu poresku obavezu utvrde inspektori Todorović
i Petonjić, a drugačiju poresku obavezu utvrdi
Bibić?
Da li je istina da je preduzeće “MARINKOVIĆ COMMERCE”DOO
iz Banja Luke za poreski period 01.02.-31.12.2010. i poreski period
01.03-31.07.2011.godine, u
podnesenim PDV prijavama za kontrolisani period, prijavilo
pretplatu PDV-a, odnosno poreski kredit u iznosu od 689.426,00 KM?
Da li je istina da je direktor UIO BiH u toku kotrole
preduzeća “MARINKOVIĆ COMMERCE”DOO iz Banja Luke u svoj kabinet zvao inspektora Bibića i naložio mu kako da uradi kontrolu?
Da li je istina da je za preduzeće “MARINKOVIĆ
COMMERCE”DOO iz Banja Luke stalno intervenisao Nikola Špirić i tražio da se umanji poreska obaveza čime se kao Ministar
finansija BiH direktno zalgao za nanošenje štete budžetu BiH, a prima platu i plaćen je da štiti bužet BiH?
Molim Vas da mi odgovorite najkasnije do petka, 06.03.
o.g.
Slobodan Vasković
Odgovor UIO
U postupku redovne
kontrole obveznika indirektnih poreza „Marinković commerce“ d.o.o. Banja Luka
za kontrolisane periode 01.02.-31.12.2010. godine i 01.03.-31.07.2011. godine
inspektorski tim UIO BiH donio je Rješenje broj 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od
25.09.2013. godine kojim je utvrđen dodatni razrez poreske obaveze po osnovu
poreza na dodatu vrijednost u ukupnom iznosu od 1.117.051 KM.
Razrez dodatne poreske
obaveze utvrđen u Rješenju, broj i datum gornji, temeljen je isključivo i samo
na osnovu podataka iz Glavne knjige, Klasa I, Grupa 130 (Zalihe), gdje su
inspektori na osnovu posmatranih podataka o zaduženju i razduženju trgovačke
robe u skladištu izveli zaključak da obveznik nije obračunao porez na dodatu
vrijednost u spomenutom iznosu.
Inspektori nisu uvažili
obveznikove tvrdnje niti su razmatrali dokaze u pravcu da se radi o sistemskim
greškama u automatskom knjiženju poslovnih transakcija koje je obveznik vršio u
posmatranom periodu, već su samo preuzeli podatke iz Glavne knjige gdje je
evidentirano kretanje zaliha trgovačke robe i prostim računskim operacijama
utvrdili dodatni razrez poreske obaveze.
Imajući u vidu da
inspektori tim nije razmatrao izvornu knjigovodstvenu dokumentaciju, te da
takvim postupanjem činjenično stanje nije potpuno i pravilno utvrđeno, kao i da
isti nisu izvršili uvid u cjelokupnu izvornu knjigovodstvenu dokumentaciju koja
je od uticaja na pravilan obračun poreza na dodatu vrijednost, izveden je
pogrešan zaključak u pogledu utvrđene obaveze u iznosu od 1.117.051 KM.
Osim prednje navedenog,
inspektori su postupak redovne kontrole za isti period vršili i drugi put, tj.
radilo se o ponovnom postupku kontrole, a da su dva puta utvrdili različite
iznose dodatnog razreza poreske obaveze (Rješenjem broj
04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od 26.03.2012. godine utvrdili su 1.056.959 KM, dok
su Rješenjem broj 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od 25.09.2013. godine
utvrdili 1.117.051 KM), oba puta postupajući na način da su razrez
dodatne obaveze temeljili na nepotpuno utvrđenom činjeničnom stanju, što je
opet vodilo ka netačnom rezultatu cjelokupnog postupka.
Sve naprijed navedene
okolnosti, u pogledu utvrđivanja činjenica i ocjene dokaza od strane
inspektora, uzrokovale su da rješenja o dodatnom razrezu poreske obaveze budu
poništena od strane tadašnjeg šefa Grupe za kontrolu velikih poreskih obveznika
i vraćena na ponovni postupak.
Naknadno je za vršenje
ponovnog postupka kontrole kod obveznika „Marinković commerce“ d.o.o. određen
treći inspektor UIO i to isključivo na temelju kriterija koji se vežu za
njegov stručni i profesionalni integritet, te na bazi činjenice da su prethodni
inspektori dva puta ranije utvrđivali različite iznose dodatne poreske obaveze,
svaki put ne razmatrajući sve dostupne relevantne činjenice i raspoložive
dokaze, te bi njihov ponovni izbor u ovom predmetu vodio ka ugrožavanju
objektivnosti, transparentnosti i efikasnosti cjelokupnog postupka.
Ponovni postupak kod
obveznika „Marinković commerce“ d.o.o. Banja Luka okončan je donošenjem
Rješenja broj 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11-PP od 09.09.2014. godine gdje je
dodatni razrez utvrđen u iznosu od 854.709 KM, a svoj nalaz inspektor je
temeljio sagledavajući potpunije dostupnu mu dokumentaciju, te uzimajući u
obzir svu raspoloživu izvornu knjigovodstvenu dokumentaciju, iz kojih razloga
se postupak ponovo i vodio.
Dakle, nije riječ o
smanjivanju utvrđenih obaveza, već se ovdje radilo o nastojanju inspektora kao
i Uprave da tačno i potpuno utvrdi činjenično stanje.
Obveznik „Marinković
commerce“ d.o.o. uložio je žalbu na Rješenje u ponovnom postupku, uglavnom iz
razloga jer se isti nije izjasnio na Izvještaj nezavisnog revizora („Revisio“
d.o.o. Bijeljina) čiji su rezultati revizije u suprotnosti i sa nalazom
inspektora UIO, te je predmet od strane drugostepenog organa vraćen na ponovni
postupak.
Inspektori UIO BiH
nisu pozivani u Kabinet direktora UIO tokom vođenja ovog postupka, niti
su se na drugi način susretali sa direktorom UIO i/ili Ministrom finansija i
trezora BiH i eventualno primali smjernice u ovom predmetu.
Kontrola obveznika
indirektnih poreza vrši se na način da se ispituje i utvrđuje tačna poreska
obaveza od inspektora i drugih lica UIO ovlaštenih za poslove kontrole, te bilo
kakve vrste intervencija u pogledu drugačijeg pristupa u utvrđivanju tačnih poreskih
obaveza obveznika indirektnih poreza za UIO su nezakonite i u potpunosti
neprihvatljive, pa tako i u ovom konkretnom slučaju.
Ministar finansija i
trezora BiH nije imao nikakve zahtjeve ili intervencije u pogledu bilo kojeg
obveznika indirektnih poreza, pa tako ni u posmatranom slučaju.
Uprava za indirektno
oporezivanje će preduzeti sve potrebne mjere i radnje radi utvrđivanja
ispravnog činjeničnog stanja, a sve u cilju postupanja po zakonu te naplate
indirektnih poreza i to na način da ne bude oštećen Budžet BiH kao ni sam
poreski obveznik.
Srdačan pozdrav
Komentari na odgovor
UIO
Odgovor UIO: U postupku
redovne kontrole obveznika indirektnih poreza „Marinković commerce“ d.o.o.
Banja Luka za kontrolisane periode 01.02.-31.12.2010. godine i
01.03.-31.07.2011. godine inspektorski tim UIO BiH donio je Rješenje broj
04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od 25.09.2013. godine kojim je utvrđen dodatni razrez
poreske obaveze po osnovu poreza na dodatu vrijednost u ukupnom iznosu od
1.117.051 KM.
Razrez dodatne poreske obaveze utvrđen u Rješenju, broj i
datum gornji, temeljen je isključivo i samo na osnovu podataka iz Glavne
knjige, Klasa I, Grupa 130 (Zalihe), gdje su inspektori na osnovu posmatranih
podataka o zaduženju i razduženju trgovačke robe u skladištu izveli zaključak
da obveznik nije obračunao porez na dodatu vrijednost u spomenutom iznosu.
Inspektori nisu uvažili obveznikove tvrdnje niti su razmatrali dokaze u pravcu
da se radi o sistemskim greškama u automatskom knjiženju poslovnih transakcija
koje je obveznik vršio u posmatranom periodu, već su samo preuzeli podatke iz
Glavne knjige gdje je evidentirano kretanje zaliha trgovačke robe i prostim
računskim operacijama utvrdili dodatni razrez poreske obaveze.
Komentar: Inspektorski tim Todorović i Petonjić su u redovnoj kontroli i
u ponovnom postupku naloženom od tadašnjeg šefa Grupe potvrdili svoj nalaz i
ponovo naložili poresku obavezu u iznosu od 1.117.051 KM za kontrolisane periode.
Prema iznesenoj tvrdnji
UIO da su
inspektori utvrdili razrez isključivo na osnovu podataka iz Glavne knjige, važno je naglasiti da svi poreski obveznici,
odnosno pravna lica, imaju zakonsku obavezu da vode evidencije u
Glavnoj knjizi, na analitičkim karticama otvorenim u skladu sa kontnim planom (u skladu sa Zakonom o računovodstvu i pomoćne
knjigovodstvene evidencije), kako bi obezbijedili tačne podatke o ostvarenom
prometu i poreskoj obavezi za šta je najmjerodavnija i najtačnija
Glavna knjiga i evidencije
koje se nalaze u njoj. Tako da tvrdnja
da je razrez utvrđen na osnovu podataka iz Glavne knjige, bez uvažavanja sistemskih grešaka, apsolutno ne stoji.
Umjesto da se brani interes budžeta BiH, uporno se brani interes privatne firme, koja godinama potkrada i entitetski i državni budžet. Još poraznija činjenica je da je
kontrola urađena sva tri puta bez popisa robe i utvrđivanja stvarnog stanja zaliha u preduzeću!!!!!
Odgovor UIO: Imajući u
vidu da inspektori tim nije razmatrao izvornu knjigovodstvenu dokumentaciju, te
da takvim postupanjem činjenično stanje nije potpuno i pravilno utvrđeno, kao i
da isti nisu izvršili uvid u cjelokupnu izvornu knjigovodstvenu dokumentaciju
koja je od uticaja na pravilan obračun poreza na dodatu vrijednost, izveden je
pogrešan zaključak u pogledu utvrđene obaveze u iznosu od 1.117.051 KM.
Osim prednje navedenog, inspektori su postupak redovne
kontrole za isti period vršili i drugi put, tj. radilo se o ponovnom postupku
kontrole, a da su dva puta utvrdili različite iznose dodatnog razreza poreske
obaveze (Rješenjem broj 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11 od 26.03.2012. godine
utvrdili su 1.056.959 KM, dok su Rješenjem broj 04/5-3/I-17-1-72-285.2/11
od 25.09.2013. godine utvrdili 1.117.051 KM), oba puta postupajući na
način da su razrez dodatne obaveze temeljili na nepotpuno utvrđenom činjeničnom
stanju, što je opet vodilo ka netačnom rezultatu cjelokupnog postupka.
Komentar: U navedenom
odgovoru su navedene nelogičnosti, jer se
radi o iskusnim inspektorima koji su i sami
priznali da je poreska obaveza trebala biti još i veća, upravo po izvornoj knjigovodstvenoj
dokumentaciji predočenoj
od poreskog obveznika.
Da na njih u toku kontrole nije vršen pritisak
od neposrednih rukovodilaca, zbog poziva Nikole Špirića, i da su radili popis robe koji nisu, obaveza PDV-a bi bila još veća, jer bi bio utvrđen sigurno veliki manjak na
koji se obračunava PDV. Takođe, čudna je činjenica u Glavnoj knjizi da je nabavljena trgovačka roba
namijenjena daljoj prodaji u poslovnim knjigama
razduživana, odnosno u knjigovodstvu je prikazivana prodaja
robe po prodajnoj cijeni koja je manja od nabavne, što teoretski znači da obveznik nabavlja po većoj, a prodaje po manjoj cijeni i svjesno ide u propast i gubitke. Zato je poreski obveznik u svojim PDV prijavama
prijavljivao i prikazivao pretplatu ili poreski kredit što
ni teoretski ne može biti, jer se radi o trgovačkoj firmi.
S druge strane, ako inspektori dva puta pogriješe u istoj stvari postavlja se pitanje
odgovornosti: Ko onda može sa sigurnošću tvrditi da nije pogriješio i treći inspektor?!
Možda bi trebalo pitati svu trojicu ko je od
njih pogriješio i da li se smatraju odgovornim, te da li ima
smisla primati platu od države, a stalno griješiti na štetu budžeta te iste države? Zašto onda ne rade u “MARINKOVIĆ KOMERCU”?
Odgovor UIO: Sve
naprijed navedene okolnosti, u pogledu utvrđivanja činjenica i ocjene dokaza od
strane inspektora, uzrokovale su da rješenja o dodatnom razrezu poreske obaveze
budu poništena od strane tadašnjeg šefa Grupe za kontrolu velikih poreskih
obveznika i vraćena na ponovni postupak.
Naknadno je za vršenje ponovnog postupka kontrole kod
obveznika „Marinković commerce“ d.o.o. određen treći inspektor UIO i to
isključivo na temelju kriterija koji se vežu za njegov stručni i profesionalni
integritet, te na bazi činjenice da su prethodni inspektori dva puta ranije
utvrđivali različite iznose dodatne poreske obaveze, svaki put ne razmatrajući
sve dostupne relevantne činjenice i raspoložive dokaze, te bi njihov ponovni
izbor u ovom predmetu vodio ka ugrožavanju objektivnosti, transparentnosti i
efikasnosti cjelokupnog postupka.
Ponovni postupak kod obveznika „Marinković commerce“
d.o.o. Banja Luka okončan je donošenjem Rješenja broj
04/5-3/I-17-1-72-285.2/11-PP od 09.09.2014. godine gdje je dodatni razrez
utvrđen u iznosu od 854.709 KM, a svoj nalaz inspektor je temeljio
sagledavajući potpunije dostupnu mu dokumentaciju, te uzimajući u obzir svu
raspoloživu izvornu knjigovodstvenu dokumentaciju, iz kojih razloga se postupak
ponovo i vodio.
Komentar: Netačno, jer ista dokumentacija i iste poslovne evidencije bez izvršenog
popisa u kontroli su bili
dostupni i Todoroviću
i Petonjiću i Bibiću, samo je nakon izvršenih pritisaka Bibić popustio
i uradio kako se to od njega tražilo.
Odgovor UIO: Dakle, nije
riječ o smanjivanju utvrđenih obaveza, već se ovdje radilo o nastojanju
inspektora kao i Uprave da tačno i potpuno utvrdi činjenično stanje.
Komentar: Kako se činjenično stanje stalno u ponovnim
postupcima utvrđuje uvijek na štetu budžeta BiH, a u korist PDV obveznika?!
Odgovor UIO: Obveznik
„Marinković commerce“ d.o.o. uložio je žalbu na Rješenje u ponovnom postupku,
uglavnom iz razloga jer se isti nije izjasnio na Izvještaj nezavisnog revizora
(„Revisio“ d.o.o. Bijeljina) čiji su rezultati revizije u suprotnosti i sa
nalazom inspektora UIO, te je predmet od strane drugostepenog organa vraćen na
ponovni postupak.
Komentar: Za inspektore UIO, odnosno ovlaštena službena
lica, izvještaj bilo kog revizora nema apsolutno
nikakav značaj niti isti smije i može
uticati na nalaz ovlaštenog službenog lica.
Odgovor UIO: Inspektori
UIO BiH nisu pozivani u Kabinet direktora UIO tokom vođenja ovog
postupka, niti su se na drugi način susretali sa direktorom UIO i/ili Ministrom
finansija i trezora BiH i eventualno primali smjernice u ovom predmetu.
Komentar: Nije tačno. Imam
svjedoke da je Špirić vršio pritisak.
Odgovor UIO: Kontrola
obveznika indirektnih poreza vrši se na način da se ispituje i utvrđuje tačna
poreska obaveza od inspektora i drugih lica UIO ovlaštenih za poslove kontrole,
te bilo kakve vrste intervencija u pogledu drugačijeg pristupa u utvrđivanju
tačnih poreskih obaveza obveznika indirektnih poreza za UIO su nezakonite i u
potpunosti neprihvatljive, pa tako i u ovom konkretnom slučaju.
Komentar: Netačno; najviše intervencija je u kontroli velikih poreskih obaveznika. O tome govori i podatak da je šef Grupe stalo u
statusu VD, što je nezakonito. Po zakonu mora se raspisat konkurs, a to nikad nije urađeno niti za jedno
šefovsko mjesto, već ih direktor postavlja kao VD. Čim odbiju izvršiti njegov nalog odmah ih
smjenjuje i za VD postavlja podobniju osobu.
Iz navedenog se zaključuje i da inspektori nisu utvrdili tačnu poresku
obavezu, jer su tri puta u vršenju istog posla
utvrdili tri različite poreske obaveze, iz čega proizilazi da je neko postupao nezakonito, a da nije odgovarao? Ovakvim postupanjem
najvrerovatnije bi i četvrti inspektorski tim utvrdio još manju
poresku obavezu!
Odgovor UIO: Ministar
finansija i trezora BiH nije imao nikakve zahtjeve ili intervencije u pogledu
bilo kojeg obveznika indirektnih poreza, pa tako ni u posmatranom slučaju.
Komentar: Nije tačno. Špirić je godinama unazad vršio intervencije za preduzeće “Marinković
KOMERC” o čemu govori i izjava bivšeg direktora Kemala Ćauševića u
Tužilaštvu BiH.
I u ranijem periodu preduzeću “MARINKOVIĆ KOMERC”, umjesto razreza dodatne poreske obaveze, izvršen je nezakonit povrat sredstava iz budžeta upravo zahvaljujući
intervenciji Nikole Špirića, koji je tada bio predsjedavajući Savjeta Ministara BiH.