Piše: Slobodan Vasković
1.
Milorad Dodik lično je, prije desetak dana, formirao komisiju koja je obišla sve oštećene, izgradnjom autoputa Banjaluka - Prnjavor, na području opštine Laktaši.
2.
Članovi komisije, među kojima su bili Miroslav Bojić, predsjednik optšine Laktaši, predstavnici Republičkog pravobranilaštva te Slavica Stanivuković, glavni inžinjer u JP “Autoputevi” RS,za gradnju autoputa Banjaluka - Doboj, uvjeravala je oštećene da će njihovi problemi biti pod hitno riješeni i da odustanu od pokrenutih postupaka protiv odgovornih i svih daljnjih angažmana usmjerenih na rješavanje njihovih problema.
Miroslav Bojić |
3.
Zahtijevali su od njih da napuste neformalnu organizaciju koja se godinama bori da pomogne upravo tim ljudima, kako bi im se nadoknadile šetet pričinjene izgradnjom autoputa i platila zemlja koja je oduzeta i na kojoj je izgrađen autoput.
4.
Bizarno je, ali neki od oštećenih su u tolikoj mjeri pogubili nerve dugogodišnjim bahatim laživim ponašanjem vlasti spram njih da su zahtijevali “dizanje asfalta autoputa” sa njihovih imanja, jer im nije isplaćena nadoknada već godinama za oduzeto zemljište.
5.
Dodikova akcija sluđivanja građana oštećenih izgradnjom autoputa uslijedila je nakon što su predstavnici EIB-a, Evropke investicione banke, zatražili da im se dostave brojevi telefona i e-mail adrese svih oštećenih gradnjom autoputa, a kojih nije malo.
6.
EIB je pokrenula istragu oko malverzacija prilikom izgradnje autoputa, u kojima su učestvovali i njihovi predstavnici koji su imali zadatak da nadziru radove i da li se oni odvijaju u skladu sa projektom. Umjesto nadziranja, oni su se udružili sa Slobodanom Stankovićem, vlasnikom firme “Integral inženjering” koja je radila na izgradnji autoputa i počinila teške malverzacije o kojima sam detaljno pisao.
Vrijednost radova na autoputu je 361 milion KM, a sve je kreditirala EIB.
7.
Nadležne institucije EIB pokrenule su, zvanično, istragu 21.03.2021. godine, jer je ta svjetska finansijska institucija, zbog svojih terenskih uposlenika, uvučena u kriminalne radnje tokom izgradnje autoputa, ali i svojevrsno etničko čišćenje Ukrajinaca, Srba i Hrvata iz naseobine Hrvaćani, koja je autoputem podijeljena na dva dijela, bez fizičke veze, a stanovništvo je prisiljeno da iz jednog dijela Naseobine u drugi dolazi kroz odvodnu cijev ispod autoputa.
8.
Nikakve komisije nije bilo prije izgradnje autoputa koja bi razgovarala sa stanovnicima koji imaju zemljište na trasi, nego su Dodikovi gaulajteri krenuli u akciju tek kada su pokrenute istrage o korupciji, prevari i kriminalu, koje su počinili pripadnici vladajućih struktura, dominantno iz SNSD-a, JP “Autoputeva RS”, sve uz “blagoslov” Republičkog pravobranilaštva.
9.
Učinili su to nakon otvaranja istrage EIB-a i Predstavke kojom su se oštećeni obratili svim institucijama i tražili da se o njihovim priblemima izjasni Narodna skupština RS; Uz sve to, zaprijetili su blokadom autoputa.
Komisija je malo šta učinila, ali suu zato nastavljeni, nakon njihovog “obilaska”, pritisci na oštećene da povuku svoje zahtjeve, jer istrage intenzivno traju.
10.
Obilazak je trebao biti organizovan i za sela Hrvaćani, Naseobina Hrvaćani, Potočani i Kojin Han, a u tu komisiju bio je imenovan načelnik Opštine Prnjavor Darko Tomaš.
Darko Tomaš |
11.
Tomaš, koji je nedavno izgubio skupštinsku većinu u opštini Prnjavor, za šta je javno i direktno optužio Dodika, tvrdeći da je on učestvovao u rušenju SNSD-ove većine u SO Prnjavor zajedno sa Nemanjom Vasićem, članom Predsjedništva SDS-a i Dodikovom dugogodišnjom “krticom” velikog kalibra u toj stranci, odlučio je da ne obilazi oštećene na području opštine kojoj je načelnik.
12.
Tomaš je zaboravio da su ga upravo Dodik i Vasić zajednički izgurali za načelnika opštine.
Vasić i Dodik |
Razočaran gubitkom podrške vrha stranke i mentora Vasića iz SDS-a, Tomaš je odlučio da više neće braniti ni Dodika, ni direktora JP “Autoputevi RS” Dušana Topića, kao ni Milimira Govedaricu, Republičkog pravobranioca koji su, zajedno sa Stankovićem, uz podršku Dodika, glavni organizatori brojnih nezakonitih radnji tokom izgradnje autoputa i izvlačenja ogromnih količina novca, koji se mjeri desetinama miliona KM, iz tog projekta.
13.
Tomašev postupak nije značio mnogo Dodikovoj organizovanoj grupi za perušanje para za izgradnju autoputa - oni su, preko sebi podređenih, nastavili pritisak i na teško oštećene stanovnike na području opštine Prnjavor.
Ubacili su svoje “igrače” među one koji traže da se Ukrajincima, (koji su najviše oštećeni izgradnjom autoputa, a njihova naselja predviđena za potpuno uništenje i iseljavanje stanovništva), napravi barem jedan prolaz iz, autoputem odsječenog dijela Hrvaćana, prema Naseobini Hrvaćani, kako se ne bi morali svakodnevno provlačiti kroz odvodnu cijev da dođu do doktora, pošte, prodavnice, škole, crkve, gostionice…
14.
Dodikovi nasilnici služe se raznim ucjenama i prijetnjama kako bi prisili stanovništvo navedneih mjesta u opštini Prnjavor da odustane od svojih zahtjeva; Jednostavnije rečeno, da napuste mjesta u kojima žive, a svoju plodnu zemlju prodaju u bescijenje njegovim tajkunima.
15.
Međutim, Dodikovi gaulajteri su naišli “na tvrdo”, jer iz Naseobine poručuju da odustajanja nema dok ne bude ispoštovan projekat bez obzira na cijenu; Ističu da “Oduzeto dostojanstvo nema cijene”!
Radovi u ovom dijelu opštine Prnjavor, kojima se navodno rješavaju problemi stanovništva, trebali su biti završeni do kraja maja, ali to se, očekivano, nije desilo, iako je bilo obećano.
16.
Prije toga, radovi na izmiještanju ceste su trebali biti završeni, po Ugovoru, 730 dana nakon puštanja autoputa u promet ( od 02.10.2018.), a prvi rok koji su JP “Autoputevi” dogovorili sa EIB-om bio je 31.12.2020.
Potom je prolongiran do kraja maja, a fotografije snimljene krajem prošlog mjeseca svjedoče da će rok izmiještanja ceste, koji bi riješio teške probleme stanovništva u opštini Prnjavor, ponovo morati biti prolongiran.
Kontrola provedbe dogovorenog ponovo je na EIB-u, a treba imati u vidu da su im već dva puta prolongirali rokove.
17.
U sve su se uključili i mještani sela Štrpci koji traže da se obavijesti EIB da su i oni teško oštećeni, jer se radi o identičnim problemima kao i na dionici od Drugovića do Puraća (opštine Laktaši-Prnjavor).
Kako je Tomaš upravo iz Štrbaca, (kao i pomenuti Nemanja Vasić), a na čelo opštine je 2016. i postavljen da prikrije kriminal tokom izgradnje autoputa, njihov glas se ranije nije čuo dalje od Prnjavora.
18.
Nakon što su zaprimili Prijavu o korupciji, kriminalu i prijevari i Prijavu za utvrđivanje usklađenosti glavnog projekta sa propisima i standardima EIB-a, ali i sa pozitivnim zakonskim propisima RS i BiH, EIB se našla u vrlo delikatnoj situaciji: Moraju odlučiti da li će se ozbiljno prihvatili posla da utvrde brojne kriminalne radnje i pokrenu pravosudne procese, jer je njihov novac pokraden, uz aktivno učešće njihovih predstavnika ili će, pak, odlučiti da “zatvore oči” i pređu preko svih kriminalnih radnji, svjesni da im se kredit, zajedno sa kamatom, mora vratiti, što im ne bi bilo prvi put?!