понедељак, 26. јун 2023.

Prestanak važenja odluka Ustavnog suda BiH na teritoriji RS je Dodikov ključni potez ka otcjepljenju RS od BiH


Piše: Slobodan Vasković


1.

Ustavni sud BiH nije ukinuo odluku da može odlučivati i bez sudija iz RS, što je bio ultimatum Milorada Dodika, praćen prijetnjom da će, ukoliko se Ustavni sud BiH ogluši o njegov zahtjev, “biti zakazana sjednica Narodne skupštine na kojoj će biti donesen zakon o prestanku važenja i objavljivanja odluka tog suda u Republici Srpskoj i zaštiti lica koja budu progonjena zbog toga od organa BiH”.


2.

“Mi ćemo donijeti naše odluke. Ukoliko ne budu uvažavali Republiku Srpsku, naravno da nema ni BiH. Šta god oni mislili, mogu da prijete koliko hoće, hapšenjima i ne znam ni ja čime, to im je znak nemoći da to urade, nikoga iz rukovodstva Republike Srpske neće uhapsiti zato što brani Republiku Srpsku. Nama nije na pameti nasilje, mi hoćemo političku borbu”, izjavio je Dodik, 25.06. o.g..


3.

Ukoliko parlament RS, kakav god da je, usvoji odluku o prestanku važenja i objavljivanja odluka Ustavnog suda BiH u Republici Srpskoj, biće to, praktično, početak otcjepljenja ovog entiteta od BiH.


4.

Po automatizmu, kako bi se “zaštitila lica koja ne budu provodila odluke Ustavnog suda BiH”, Dodik bi morao da suspenduje i djelovanje Tužilaštva BiH i SIPA na teritoriji RS, jer ako ne važi Ustav BiH na cijeloj teritoriji države, onda nije moguće ni da državne institucije djeluju na kompletnoj teritoriji. I to ne samo Tužilaštvo BiH i SIPA.


5.

“Političkom borbom”, kako navodi Dodik, nije moguće zaštiti nikoga od hapšenja ukoliko se krene u tom pravcu. To je moguće samo oružanim otporom, tako da je svaka priča o nenasilju netačna; Osim u situaciji da Dodik svjesno žrtvuje “lica koja budu progonjena zbog nepoštivanja odluka Ustavnog suda BiH od organa BiH”, što me nikako ne bi iznenadilo.


6.

Međutim, Zapad je, poodavno, procijenio da postoji mogućnost oružanih sukoba pa je pojačao snage EUFOR-a u BiH, posebno u Brčkom koje spaja RS u jedan dio, ali je, u lošem razvoju situacije, razdvaja na dva dijela.


7.

Dodik već godinama vrlo uporno i sistematično koristi nikada javno izrečenu odluku Zapada da OHR neće koristiti "bonska ovlaštenja" za smjenjivanje državnih i entitetskih funkcionera, jer bi to BiH definitivno deklarisalo kao neodrživu državu koja može da djeluje samo kao protektorat.


8.

Takođe, godinama gradi sebe kao “nedodirljivog”, jer je koristio i koristi prostački vokabular, a ne korektan politički jezik i prema političkim protivnicima u BiH/RS, ali i prema predstavnicima zemalja Zapada.


“Nesputan lancima političke korektnosti”, okarakterisao je Dodikovo prostačko ponašanje jedan strani analitičar.


9.

To je stvorilo u narodu mantru da mu “ne može niko ništa” i uvriježenu “teoriju zavjere” da je Dodik sve vrijeme u dosluhu sa Zapadom i da nikada nije ni prestao da bude njihov čovjek.


10.

Beskrupulozna pljačka opštih izora 2022. godine, koju je izvršio Dodik, i nereagovanje stranog faktora na nju, jer im se žurilo da se što prije formiraju vlasti na nivou BiH i Federacije BiH bez SDA, što je omogućio poraz Bakira izwetbegovića na izborima, samo su dodatno potvrdili “teoriju zavjere”.


11.

Razlozi su pragmatični, ma koliko svakom pojedincu bili diskutabilni, ali ne i zavjerenički.


12.

U vlasti na nivou države je i Dodikov SNSD koji je, odmah nakon pokradenih izbora, obećao “posvećenost napretku”, da bi se, nakon dovoljne vremenske distance, vratio svom omiljenom hobiju - izazivanju kriza, znajući da, nakon Bakira Izetbegovića, on dolazi na red za odlazak sa političke scene.


13.

Važno je naglasiti da je sve “protekle krize” u kojima je donosio raznorazne zakone protiv BiH, koje nije sprovodio (ali je većina tih zakona “na čekanju” i svaki čas mogu biti aktivirani), Dodik itekako dobro iskoristio - za otimanje resursa entiteta i njegovu bjesomučnu pljačku do nivoa spržene zemlje.


Uz to je Dodik, uz pomoć nasilnih grupa kojima suvereno vlada, te stranačke milicije, što jeste MUP RS, produbljivao strah u narodu od njega i njegovog Režima.  


14.

Sve “protekle krize” Dodik je iskoristio samo za sebe - da preko nenarodne kriminalne vlasti, nepoštivanja zakona, stvaljanja sebi lojalnih iznad zakona, a nelojalnih izvan zakona, duboko ukorijeni i Režim i Strah od Režima.


U svakoj krizi dobijao je samo Dodik i kleptokratskoklijentelistička režimska “elita”, a narod dramatično gubio i na supstanci i u svakom drugom pogledu. 


15.

Republika Srpska je od lanjskih novembarskih izbora do danas od Dodikovog feuda prešla u agregatno stanje Dodikovog feuda u izolaciji. Koja postaje sve jača. 


I koju Dodik dodatno izoluje iz samog feuda - postavljanjem “bodljikavih žica”.


16.

Cilj je ovdje jasan: država BiH treba da savlada Dodika i grupu odanih mu kriminalnih avanturista/separatista iz Republike Srpske spremnih da žrtvuju narod kako bi sačuvali oteto.


Na taj način BiH bi se etablirala kao država, a ne bi i dalje bila, u najboljem slučaju, poluprotektorat.


Ako pogledamo suprotstavljene snage BiH i vođstva njenog entiteta RS, lako je primijetiti da BiH ima mnogo veću i neuporedivo snažniju podršku nego Režim RS.


17.

Bez obzira na to, Dodik je najavio ključni napad na BiH - ukidanje primjene odluka Ustavnog suda BiH na teritoriji RS što je ravno ukidanju države BiH.


Naredni dani će pokazati da li je “Nesputan i lancima straha” od posljedica poteza čije povlačenje je najavio.