четвртак, 11. март 2021.

Autoput Banjaluka-Prnjavor je vlasništvo Dodika i Slobodana Stankovića, a ne RS; Tokom izgradnje teško je poniženo i progonjeno stanovništvo koje je imalo zemljište na trasi autoputa; EIB krivac i saučesnik, jer nisu reagovali na preočite kriminalne radnje

Piše: Slobodan Vasković


1.

Autoput Banjaluka - Prnjavor, koji je gradio Integral-inženjering Slobodana Stankovića, kriminalni je galimatijas, za čije razrješenje je neophodno sprovesti kompleksnu istragu i utvrditi koliko je sve teških kriminalnih radnji počinjeno tokom njegove gradnje.


2.

Ono što je zaista ključno pitanje jeste čiji je autoput Banjaluka - Prnjavor: Slobodana Stankovića ili RS; Kako stvari stoje, autoput Banjaluka - Prnjavor pripada Stankoviću, samim tim i MIloradu Dodiku, a ne Republici Srpskoj.


3.

U Sloveniji je 09.04.2013. osnovana firma “Gradbeništvo, inžinering, svetovanje”, čiji je vlasnik Edvard Režonja, ujedno direktor proketa izgradnje autoputa “Banjaljuka - Prnjavor”.



4.

Režonja je, o čemu svjedoče dokumenti, u ime i za račun Stankovića obilazio vlasnike zemljišta kojim treba da prođe autoput, sklapao predugovore za zemlju i plaćao kešom iz torbe.


5.

Režonja, direktor projekta Autoputa Banjaluka-Doboj osniva firmu 2013. u Sloveniji, a četiri godine kasnije, 2017. hoda sa torbom para i "kupuje zemlju na predugovor" za izvođača radova! 


Kada znamo da Vlada RS ulazi u posjed zemlje bez plaćanja, pravdajući isto obavezom prema izvođaču i mogućim velikim troškovima i penalima ako se prekorače rokovi, postavlja se pitanje ko je stvarni vlasnik neeksproprisane i neparcelirane zemlje ispod Autoputa? Država ili Stanković? Ili je Slobodan Stanković Država i vlasnik Autoputa?


Sve ukazuje na to da je Slobodan Stanković stvarni vlasnik autoputa Banjaluka-Prnjavor. I Milorad Dodik, naravno.


6.

Neophodno je da to kapilarnu istragu sprovedu nadležna tužilaštva iz BiH, ali i Glavni inspektorat EIB-a, finansijske institucije koja je cijeli projekat autoputa finansirala sa 361,6 miliona KM, a da su, pri tom, finansirali i uništenje Naseobine Hrvaćani i svojevrsno etično čišćenje njenih stanovnika - Ukrajinaca, Hrvata i Srba, koji su dovedeni u stanje nemogućnosti biološkog opstanka, jer im je onemogućena komunikacija sa centrom Hrvaćana, u kojem se nalazi sve ono što je potrebno za minimum životnih uslova -od ambulante, pa do pošte, Mjesnog ureda, crkve, prodavnice, škole, autobuske stanice, birtije, pijace…



7.

Da bi došli do Hrvaćana, stanovništvo Naseobine sa lijeve strane autoputa (kada se gleda prema Prnjavoru) mora da se provlači kroz odvodnu cijev, što je neviđeno poniženje ljudi i njihovo stavljanje u rang sitnih zvjerki, koje, da bi preživjele, moraju sabe sebi stvoriti uslove za život. 



U ovom slučaju, te uslove su im oduzeli Stanković, “Autoputevi RS”, na čijem čelu je njegov sluga Dušan Topić i Vlada RS.





8.

Uzaludno je bilo obraćanje mještana najvišim institucijama RS.



One su ostale gluve i nijeme na njihove predstavke, zato što su im namjere bile nečasne i kriminalne.



9.

Naravno, nadzorni organ na izgradnji autopiuta je Institut građevinarstva, koji pripada Stankoviću, čime je zatvoren krug u kojem se može raditi šta hoće, jer Stanković kontroliše sam sebe. Samim tim je izvan svake kontrole.


10.

Etničko čišćenje je omogućeno potezom olovke - Stankovićev “Integral” promijenio je projekat izgradnje autoputa i tako omogućio da taj dio Naseobine bude odsječen od svijeta, samim tim i od života. Stanovništvo masovno napušta taj dio Naseobine, o čemu svjedoče napuštene kuće, a njihovu plodnu zemlju u bescijenje kupuju Režimski tajkuni, kako bi na njoj zasadili vinograde.



11.

Ta akcija je, izvan svake razumne sumnje, osmišljena, jer je petlja koja se trebala izgraditi u mjestu Kojin Han (opština Prnjavor) i povezati pet opština i preko 50 sela, potezom olovke etničkih čistača premještena u naselje Drugovići (opština Laktaši), gdje samo povezuje objekte tajkuna Veljka Đukića, većinskog vlasnika firme “Braća Đukić”, sa Banjalukom, Laktašima i Gradiškom.


12.

Jednim potezom učinjene su dvije kriminalne stvari - omogućeno je etničko čišćenje Hrvaćana, kupovina njihovog zemljišta u bescijenje i izvrsna saobraćajna komunikacija Režimskom tajkunu, kako bi mogao razvijati svoje poslove.


13.

Nije tu kraj priče o jezivim radnjama koje su pratile i još uvijek prate izgradnju autoputa i priključnih puteva.


Petlja u Drugovićima izgrađena je na privatnom zemljištu Ratka Mihajlovića koje je Integral inžinjering uzeo u zakup. 


Građevinska dozvola se nije mogla izdati za objekat izgrađen na unajmljenom zemljištu, što direktno ukazuje na nezakonito trošenje novca kredita mimo propisanog standarda EIB-a. 


14.
Glavni
inženjer JP “Autoputevi RS” Slavica Stanivuković, 12.01. 2021. potvrdila je da i dan danas plaćaju zakupninu Mihajloviću za zemljište, što je po njima sasvim u redu.


Međutim, izgovorila je notornu laž, jer se ne plaća čak ni zakup na to zemljište, o čemu svjedoči pisana izjava Mihajlovića, koju objavljujem.


15.

Ono što pokazuje beskrupuloznost Stankovića i Milorada Dodika, koji stoji iza njega, jeste da su Mihajloviću uništili život maltretirajući ga na njegovoj zemlji i, naravno, ne plaćajući mu zakup. Tako je stradao i on, koji je vjerovao vlastima, zajedno sa stanovništvom naseobine Hrvaćani.



Mihajloviću su sa policijom dolazili na imanje, tokom gradnje petlje, bespravno sjekli njegovu šumu i odvozili. Integral mu kasni sa plaćanjem zakupa, preciznije gotovo da i ne plaća, a Mihajlović mora da plaća porez na zemlju. Čovjeka su uništili kao da je od gipsa, a ne krvi i mesa.


16.

Nisu samo stanovnici Hrvaćana i Mihajlović uništenii: I petlja u Stegićima napravljena je na privatnom zemljištu, što dodatno potvrđuje teške kriminalne radnje tokom izgradnje autoputa.


Potvrđuje to i izjava Slavka Šikanjića, vlasnika zemljišta.



U Izvještaju o inicijalnoj ocjeni izgradnje autoputa (31.03.2020.), JP “Autoputevi” su ustvrdili da “nijedan komad autoputa nije napravljen na tuđoj zemlji”, što je, ako se pogleda Mihajlovićeva i Šikanjićeva pisana izjava, notorna laž.


17.

EIB bi morao da vodi računa o ovim teškim kriminalnim aktima, jer ako to ne učini, postaće saučesnik u teškim zločinačkim postupcima nad stanovnicima brojnih mjesta kroz koja prolazi autoput i kojima je nezakonito oduzeta zemlja, nije im plaćena i niko nema namjeru da im plati njihovu svojinu. 


Oduzimano je od pojedinih vlasnika zemljišta  po pet dunuma zemlje za izgradnju autoputa, a nije im plaćeno ni marke. 

18.

Stanovnici Hrvaća i njihovi predstavnici imaju namjeru da pokrenu Istragu o usklađenosti Glavnog projekta sa propisima i standardima EIB-a i istragu o prevari, korupciji i kriminalu i zahtijevaju da tu istragu provedu nadležni organi EIB-a, institucije koja je dala kredit za izgradnju autoputa, čiji značajan dio je beskrupulozno opljačkan. 



U tome su, izvan svake razumne sumnje, učestvovali i pojedini predstavnici EIB-a, zaduženi za nadzor utroška 361,6 miliona KM kreditnih sredstava. 



19.

Bitno je naglasiti i da službe EIB-a, u trenutku kada su došli do informacija i dokumenata koji su jasno ukazivali na nezakonitosti i kršenje standarda EIB-a, bili dužni pokrenuti istragu, to nisu učinile; Stoga je neophodno pokretanje  za utvrđivanje kršenja propisa i standarda i Istragu za utvrđivanje korupcije i kriminala.


U istrazi EIB treba utvrditi da li je projekat proveden u skladu sa standardima i propisima i Ugovorima između EIB-a i “Autoputeva RS”, u čemu su njihovi propusti i šta će poduzeti kada utvrde brojne nepravilnosti i kriminalne radnje?!





One su nesporne, kao što je nesporno da je EIB dužna napraviti preporuke koje se trebaju implementirati.


EIB do sada nije imala autoritet u postupku, a ako je na to pristala, samim tim se i stavila na stranu kriminalaca, zločinaca i etničkih čistača. (nastaviće se)