Piše: Slobodan Vasković
1.
Trulež u pravosuđu nije zahvatio samo Tužilaštva i Sudove, već i advokatske institucije u kojima je nemilosrdna bitka za novac ključna dok su prava klijenata i njihovi interesi tek sekundarni.
2.
Da bi se stanje popravilo, neophodno bi bilo smijeniti aktuelne šefove advokatskih institucija i na njihovo mjesto dovesti osobe od integriteta. To, svakako, nije aktuelni predsjednik Advokatske komore Branislav Rakić, koji je ovu organizaciju potpuno svukao u blato.
3.
Velika šansa za promjene je glasanje za izbor 29 delegata u Skupštinu Adokatske komore RS, koje će se održati 17.12.2020. godine.
4.
Ovaj izborni postupak daće odgovor na pitanje da li će advokati podržati staru, bahatu, klijentelističku postavu, koja, sa Rakićem na čelu, rukovodi Komorom ili će uspjeti, izborom novih delegata, da doprinesu poboljšanju stanja u Advokatskoj komori, srozanoj na dno, kao i kompletno pravosuđe.
5.
Rakić je, više nego uspješno, srozao ugled kako advokata, tako i Komore, u posljednje četiri godine, zato što je predsjedničku funkciju iskoristio samo za lični interes, kao i interese još nekolicine advokata, dok je ostatak zajednice gurnuo na marginu.
6.
O navedenom postoji jako mnogo dokaza, ali je Rakić prevršio sve mjere u postavljanju privremenih zastupnika za lica nepoznatog prebivališta u postupcima, odnosno lica koja ne mogu prisustvovati postupku izlaganja na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanje prava na nepokretnostima, koji se vode pred Republičkom upravom za geodetske i imovinsko pravne poslove (RUGIP).
7.
(Katastar nepokretnosti osniva se u postupku izlaganja na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanje prava na nepokretnostima (stav 4.) te da postupak iz stava 5. ovog člana provodi komisija za izlaganje na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanje prava na nepokretnostima (stav 5.); vidi DODATAK).
8.
Ukupno je za ove poslove izdvojeno dvadesetjedan milion KM, a cijena jednog izlaska advokata je 300 KM. Predsjednici Komisija su angažovani ugovorom o djelu i ucijenjeni su da moraju imenovati, u najvećem broju slučajeva, samo tri advokata.
Dnevno “odabrani” mogu zaraditi i preko 3.000 KM, jer svaka Komisija ima, na dnevnom nivou, tri do pet ročišta, a svaka katastarska opština ima svoju komisiju (Banjaluka 1,2,3...).
Odabrani advokati samo dođu i potpišu zapisnike, što je zaista “tegoban” posao.
(Pisao sam o tome još 04. juna ove godine, a stvari su od tada dodatno eskalirale.)
9.
RUGIP, na čijem čelu je frontalna neznalica Bosiljka Predragović, u pomenutim slučajevima, favorizuje, u dogovoru sa Rakićem, osim njega još samo dva advokata u ovim slučajevima, kada je Banjaluka u pitanju; To su, poznati kriminalac Stojan Vukajlović, kojem je advokatura krinka za kriminalne radnje i Aleksandra Metlić.
10.
Rakić, Vukajlović i Metlićeva su izuzetno bliski sa Predragovićevom i šefom područne jedinice RUGIP-a Milošem Aćićem. Svi oni su “perjanice” SNSD-a!
Ta bliskost im omogućava da u džepove strpaju po nekoliko stotina hiljada maraka godišnje. Kako se ovi poslovi rade već nekoliko godina, riječ je o milinskim sredstvima.
11.
Nakon što su ostali advokati počeli preduzimati određene mjere kako bi se suzbile ove nezakonite radnje RUGIPA i privilegovanih advokata, naišli su na ogroman otpor kako predsjednika komore Branislava Rakića, tako i od predsjednika zbora Darka Kremenovića.
12.
Međutim, upornost advokata je bila ogromna, pa je Rakić morao poslati dopis RUGIP-u u kojem “traži” da mu se “objasni” zašto se postavljaju samo određeni advokati i da se dostavi spis primanja tih privremenih zastupnika.
13.
Predragovićeva dostavlja odgovor u kojem navodi iznose koji nisu nimalo mali, ali, naravno, NE NAVODI prihode RAKIĆA, VUKAJLOVIĆA I METLIĆEVE.
14.
Nekompetenta direktorica RUGIP-a, odgovor je, namjerno, dostavila u Word-u, koji se može mijenjati i dopunjavati, pa su advokati opet vršili pritisak da se dostave izvodi zarada za sve advokate u posljednje tri godine, kako bi se tačno prikazala primanja svakog od njih po osnovu privremenog zastupanja.
15.
Naravno, Rakić nikada nije potpisao niti dostavio taj zahtjev svojoj školskoj drugarici Predragović, uz stupidno, ali drsko i bezobrazno, obrazloženje da ona ima “diskreciono pravo” da odabere advokata koji će zastupati lica nepozantog prebivališta, i to onog kojeg ona smatra najkompetentnijim.
16.
Tako je Predragovićeva, uz poziciju direktora RUGIP-a, postala i Vrhovni Sudija koji odlučuje koji advokat je kompetentan, a koji ne.
17.
Potvrđuje to i činjenica da je na drugoj strani njenog odgovora Advokatskoj komori navedeno da se za privremene zastupnike ne mogu birati advokati koji se bave isključivo krivičnim pravom.
Nakon ovog idiotskog odgovora, postavlja se pitanje kako je onda u svakom trećem predmetu izlaganja - advokat Aleksandra Metlić privremeni zastupnik, iako se isključivo bavi krivičnim pravom.
Metlićeva, prema tvrdnjama mojih sagovornika, nema čak ni parničnih predmeta, ali je, voljom Predragovićeve, postala “ekspert” za imovinsko i upravno pravo.
18.
Sličan slučaj je i sa Rakićem, koji se bavi isključivo privrednim pravom, dok je kriminalac Vukajlović nedavno ušao u Advokatsku komoru.
19.
Koliko Predragovićeva nema pojma o poslu kojim se bavi RUGIP, kojem je na čelu, svjedoči i njena tvrdnja “da se mora stati u kraj predlaganju privremenih zastupnika od strane podnosioca zahtjeva, jer se radi o suprotnim interesima”.
Suština je upravo suprotna - nikakvih suprotnih interesa nema, jer, recimo, u postupku skidanja društvene svojine podnosilac zahtjeva može (i poželjno je) da predloži licu nepozantog prebivališta privremenog zastupnika, jer i to lice kao i podnosilac zahtjeva dobijaju ista prava, a to je pravo svojine.
20.
Neznanje Predragovićeve i njenog poslušnika Aćića, koji je naredio svim zaposlenim u svojoj Područnoj jedinici da moraju za privremene zastupnike postavljati njegovu rođaku advokaticu Metilić i njegovog velikog prijatelja Vukajlovića.
Po direktivi Bosiljke Predragović se mora imenovati Predsjednik Avokatske komore Branislav Rakić.
22.
Žalosno je da i među advokatima glavnu riječ vode notorni kriminalci, poput Rakića i Vukajlovića.
Ukoliko advokati ponovo izaberu delegate koji će potvrditi na čelu Komore one koji im ne daju da rade, onda bolje nisu ni zaslužili.
Dodatak - Katastar nepokretnosti
ZAKONOM O PREMJERU I KATASTRU REPUBLIKE SRPSKE ("Sl. glasnik RS", br. 6/2012), članom 71. propisano je da se u Republici Srpskoj osniva Katastar nepokretnosti u katastarskim opštinama u kojima je na snazi popisni katastar, katastar zemljišta uspostavljen na osnovu premjera u stereografskoj projekciji, katastar zemljišta i katastar nepokretnosti sa utvrđenim korisnikom uspostavljeni na osnovu premjera u Gaus-Krigerovoj projekciji (u daljem tekstu: katastarska evidencija) i zemljišna knjiga (stav 1.).
Katastar nepokretnosti osniva se u postupku izlaganja na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanje prava na nepokretnostima (stav 4.) te da postupak iz stava 5. ovog člana provodi komisija za izlaganje na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanje prava na nepokretnostima (stav 5.).
Članom 75. istog zakona propisano je da se podaci premjera i katastarskog klasiranja zemljišta o površinama, kulturama, klasama, zgradama i posebnim dijelovima zgrada, drugim objektima, prikupljeni podaci o pravima na nepokretnostima, kao i o posjednicima nepokretnosti, izlažu se na javni uvid putem privremenog lista nepokretnosti.
Članom 79. istog zakona propisano je da komisija svakom pravnom ili fizičkom licu, za koja su prikupljeni podaci i adrese i za čije se nepokretnosti vrši izlaganje, najkasnije osam dana prije dana izlaganja podataka, upućuje poziv da u označeno vrijeme dođe u radnu prostoriju komisije i da donese sve isprave koje služe kao dokaz o pravima na nepokretnostima, dok je članom 80. propisano da licu čije je prebivalište, odnosno boravište nepoznato, komisija će postaviti privremenog zastupnika.
Imajući u vidu navedenu odredbu, Komisije za izlaganje za sva lica nepoznatog boravišta (lica koja su odselila, za koje nema uredne adrese, koja su davno urmla, ali to nije provedeno….) postavlja privremenog zastupnika iz reda advokata, čiji rad plaća država.
Predsjednici Komisija su dobili neformalno uputstvo da samo mali broj određenih advokata postavljaju, a ne da shodno listi advokata ravnomjerno postavljaju sve advokate sa područja postupajućeg organa.
Taj “mali broj advokata” zaista je mali - Rakić, Vukajlović i Metlićeva, a novac koji, zahvaljujući protekcionizmu, zarađuju zaista je veliki, preveliki!