среда, 15. април 2020.

Prostoproduženi policijski čas; Episkopi trenutno nisu dostupni; Nepandemijski ciljevi; Opozicija i dalje u karantinu, iako im je vrijeme izolacije isteklo


Piše: Slobodan Vasković

1.
Policijski čas za vaskršnje praznike trajaće u vremenskom okviru koji je najavio Milorad Dodik 13.04. (zabrana kretanja od petka - 17. aprila u 15.00 časova do subote - 18. aprila u 05.00 časova, i subote u 15.00 do ponedjeljka u 05.00 časova), iako je isti dan Glavni koordinacioni tim (Dodik, Željka Cvijanović, Radovan Višković, Alen Šeranić) odlučio da neće biti produženja policijskog sata, a dan kasnije, 14.04., to još jednom potvrdio.

2.
Međutim, Dodik nije dozvolio da se njegova samovolja dovede u pitanje i Republički štab za vanredne situacije je, 15.04., definitivno odlučio da je  njegova neprikosnovena i da se trajanje policijskog sata značajno produži. 

3.
Tako je Dodik još jednom potvrdio supremaciju nad ostalim visokim funkcionerima, pokazao da su oni tek dekor za njegovu monodramu i da se nastavlja stara, dobro poznata, priča - on odlučuje, odgovornost je na ostalima. 

4.
Prema svim važećim zakonskim aktima član predsjedništva BiH, što je Dodikova funkcija, nema nikakve ingerencije nad entitetskim institucijama, ali zakoni su tu samo da bi se mogla konstatovati njihova bespredmetnost, kao i da je vladajuća nomenklatura iznad zakona.

5.
Prostoprošireni policijski čas, oni koji treba da ga sprovedu, naći će se na velikom ispitu za vaskršnje praznike, jer niko od episkopa SPC-a iz BiH još uvijek nije pozvao vjernike da ostanu u svojim kućama i ne dolaze u hramove, a to je najmanje što su trebali učiniti.

6.
Štaviše, neki od njih nisu se uopšte htjeli javiti na telefonske pozive vrha RS, tako da je njihov stav, iako javno neizrečen, da vjernici trebaju doći u hramove; Biće mnogo onih koji će se odazvati i krenuti u hramove, tu nema nikakve dileme, tako da je mnogo toga na ispitu - prije svega odlučnost vlastodržaca da narod zadrže u domovima i kazne one koji prekrše mjere. 

7.
Uopšte ne bi trebalo iznenaditi da te odlučnosti ne bude, jer je teško povjerovati da bi se Dodikov režim sukobio sa crkvom, kažnjavajući vjernike, pošto ni po koju cijenu ne žele da izgube njihovu podršku tako da bi cijela priča oko produženog policijskog časa mogla biti tek verbalna igra i ništa više od toga; Ionako je nepoznato koliko je policijski čas uopšte doprinio neširenju virusa, jer niko nije izišao ni sa jednim podatkom o tome.

8.
Vanredno stanje svakako nije doprinijelo borbi protiv virusa ništa više od vanredne situacije koja mu je prethodila; Procenti novooboljelih kreću se i u vrijeme vanrednog stanja i u vrijeme vanredne situacije u istim okvirima, tako da je vanredno stanje, njegovo uvođenje, imalo sasvim druge, nepandemijske, ciljeve, od kojih najvažniji dosad nisu ostvareni.

9.
Prije svega, vlastodršci nisu uspjeli, uvođenjem “verbalnog delikta”, spriječiti i ugušiti iznošenje stavova koji im se ne dopadaju; U toj ravni doživjeli su debakl.

10.
Fijasko je epilog namjere da se zaduže u enormnoj mjeri, jer su banke obveznice RS nezvanično proglasile treš-kategorijom.

Pokušaj prodaje obveznica u vrijednosti od 300 miliona KM doživio je krah, pošto je prodano svega 137,5 miliona KM i to sa previsokom kamatom od tri posto.

11.
“Ministarstvo finansija je u potpunosti zadovoljno rezultatima aukcije i količinom prodatih obveznica. S obzirom na to da u momentu donošenja Odluke o emisiji obveznica nije bio ugovoren kreditni aranžman sa MMF-om, a za koji je u međuvremenu postignut sporazum, napravljen je kompromis sa određenim brojem banaka da se smanji nivo potražnje odnosno kupovine obveznica na ovoj aukciji kako bi se dio sredstava, u iznosu od 200 miliona KM, usmjerio na finansiranje projekta revitalizacije putne mreže u Republici Srpskoj”, pokušali su da opravdaju ovaj krah u Ministarstvu finansija (Capital.ba).

Opravdanje je notorna laž, jer je Vlada RS imala dovoljno vremena da smanji emisiju obveznica za prodaju ukoliko je za to ključan bio navedeni razlog.

Poraz je tim gorči po njih, jer svih 300 miliona KM nisu, kako su nezvanično tvrdili da će biti, kupili “Sber banka” i finansijske institucije iz Srbije.

12.
RS je u teškim finansijskim problemima i neuspjeh u prodaji obveznica znači da bi mogao uslijediti pravi odron, ukoliko u najskorije vrijeme ne uspiju da nađu nove kreditne linije.

Aranžman sa MMF-om iznosi cca 243 miliona KM (niko ne zna koji su uslovi za povlačenje tog novca), što sa 137 miliona KM od prodatih obveznica iznosi 380 miliona maraka; Zbir je tek nešto više od polovine donje granice zvanično  projektovanih gubitaka (od 750 miliona do milijardu KM). 

13.
Uopšte nije čudno zbog čega je vlast RS posegnula za kozmetičkim, a ne suštinskim mjerama pomoći privredi; Svjesni su bar toga - da nemaju sredstava za adekvatnu pomoć i spas traže u prebacivanju što većeg dijela teških posljedica krize na leđa finansijski iscrpljenog stanovništva.

Da je sve tek fasada svjedoči i jednokratna pomoć zdravstvenim radnicima, umjesto sistemskog povećanja plata. 

14.
Vanredno stanje treba hitno ukinuti, jer nije donijelo ništa, nikakav boljitak, a takav ambijent je uvijek opasan i može otklizati u potpuni haos.   

Uz to, vlasti stalno posežu za neistinama, manipulacijama i poluistinama u komunikaciji sa stanovništvom, što neće izdobriti, bez obzira na svojevrsno samoukidanje opozicije koja nikako da shvati da vlastodršci, a ne virus, nastavljaju sa potpunim poništenjem institucija.

15.
Nikakva pandemija ne može biti opravdanje za njihovo ćutanje, a “osjetljivost situacije” trebalo bi da bude poticaj opoziciji da pokušaju spriječiti potpuno poništenje institucija, umjesto što, epidemijom nečinjenja i ćutanja, omogućavaju sprovođenje nepandemijskih ciljeva.

Karantin u koji se opozicija smjestila poodavno je morao biti napušten.