piše: Slobodan Vasković
Duško Račić odbio je da potpiše
štetni Ugovor o
izgradnji centralnog hola i završetka Južnog krila Kliničkog centra
Banjaluka koji je ponudila firma
„Lindner“, izabrana na tenderu za izvođača radova.
Potpisivanjem tog Ugovora, RS bi
bila oštećena za ravno pet miliona KM.
„Lindner“ je ponudio Ugovor,
kojim se precizira da će KBC za izgradnju hola platiti 6.151.079,05 evra, odnosno 12.030.464,97 KM, i to bez PDV-a. Sa PDV-om ta
cifra se penje na 14. 075. 454,43 KM.
U novembru prošle godine, menadžment KBC-a, pod vođstvom Račića,
procijenio je da taj posao vrijedi maksimalnih 9 miliona maraka i to sa PDV-om.
Zbog ovih pet miliona više, koji su čista pljačka, Račić je odbio da
potpiše Ugovor, a Vlada RS ga je smijenila zbog toga. Da je pristao da nanese
štetu, Račić bi, valjda, bio nagrađen.
Nisu pet miliona štete jedini razlog zbog kojeg je Račić odbio da
potpiše Ugovor. Tu je i potpuno sporni dio koji se odnosi na formiranje novog preduzeća
u RS, koje bi bilo nosilac svih prava i obaveza iz pomenutog Ugovora.
„Strane su saglasne da će član grupe Izvođača „LINDNER“ AG
Bahnhofstrasse 29, 94424 Arnstorf Germany“ osnovati kao jedini član privredno
društvo sa sjedištem u Republici Srpskoj, a koje društvo će biti nosilac svih
prava i obaveza iz ovog Ugovora. Novoosnovano privredno društvo će odmah po
osnivanju preuzeti sva prava i obaveze iz ovog Ugovora, potpisivanjem posebnog
Aneksa ovog Ugovora“, navedeno je u prijedlogu Ugovora firme „Lindner“.
Ovakvu praksu nikako ne
preporučuje ni služba Glavnog revizora Javnog sektora RS, iz koje su i
sugerisali Račiću da ne prihvati taj dio u Ugovoru.
Račić je poslušao preporuke
Glavnog revizora, odbacio štetni Ugovor i završio sa glavom na panju.
Nonsens bi bio da je jedna
firma pobijedila na tenderu, a da sasvim drugo pravno lice, koje nije ni
nastupilo na tenderu, niti još uvijek postoji, bude nosilac svih prava.
Račić je na sastancima sa
njemačkom firmom rekao da se „može o svemu razgovarati osim o zakonskim
odredbama tj. da se potpisuje Ugovor sa kompanijom „Linder“ koja se prijavila
na tender, a da je sve ostalo protivzakonito“.
Predstavnici “Lindnera“
ostali su na stanovištvu, da ponuđeni Ugovor treba da sadrži i odredbe koje
predviđaju potpisivanje, odnosno zaključivanje posebnog Aneksa ugovoru, koji se
odnosi na novo pravno lice.
Važno je znati da je pregovorima između menadžmenta Kliničkog centra
Banjaluka i “Lindnera” sve vrijeme prisustvovao i Rade Marković, vlasnik firme
“Marković građenje”. Rade Marković i njegova firma nisu učestvovali na tenderu,
niti ga je Račić zvao na pregovore.
Bio je tu sa predstavnicima “Lindnera” i realno je da bi on učestvovao u
formiranju novog pravnog lica, koje bi izvodilo radove na izgradnji hola i
Južnog krila.
Rade Marković je kum Ranka Škrbića i osoba je od njegovog najvećeg
povjerenja. Njegovo prisustvo sastancima jasan je dokaz da iza cijele ove priče
stoji Škrbić i njegov kum Milorad Dodik.
Veoma je inetersantno da je
Račić na sastancima sa njemačkom firmom snažno zastupao poziciju Vlade RS i
štitio njen integritet, u koji su predstavnici „Lindnera“ otvoreno sumnjali.
„Lindner“ je tražio da KC
Banjaluka obezbijedi bankarsku garanciju, a Račić im je odgovorio da je
Klinički centar Banjaluka dobio uvjeravanja iz Ministarstva finansija RS, da je
zaključak Vlade RS (kojim odobravaju sredstva za izgradnju), zapravo garancija
plaćanja. Račić je na sastancima, održanim 16.,18. i 19. juna, odbijao zahtjeve
za bankarskom garancijom, jer su oni značili novi trošak za KBC. Klinički
centar bankarska garancija koštala bi oko 1.5 mil KM za pet godina, i ta
sredstva nisu predviđena budžetom.
Predstavnici „Lindner“-a sve
vrijeme su isticali da ne prihvataju garanciju Vlade kao garanciju za plaćanje
i da prihvataju jedino bankarsku
garanciju komercijalne banke. U suprotnom, ustvrdili su, „Lindner“ ne može
dalje da nastavi saradnju, niti bilo kakvo finansiranje.
Umjesto da im se Vlada RS
zahvali na saradnji i ponovo raspiše tender, izvršna vlast je, uprkos
ponižavajućem odnosu „Lindner“-a smijenila Račića i prihvatila sve njihove
uslove. Zaista jadno.
У Г О В О Р О
И З Г Р А Д Њ И
И О П Р Е М А Њ У Ц Е Н Т Р А Л Н О Г Д Е Л А
Ј У Ж Н О Г К Р И Л А
К Л И Н И Ч К О Г Ц Е Н Т Р
А Б А Њ А Л У К А
_____________________________________________________________________________________
Закључен у Бања Луци дана
16.06.2014 године.
Уговорне стране:
Клинички Центар Бања Лука ул. Дванаест беба бб 78000 Бања Лука, Република Српска кога
заступа генрални директор проф. др сц. мед. Душко Рачић, (у даљем тексту инвеститор)
Линднер доо Београд ул.Косте
Абрашевића бр.12, МБ 17516124 и „LINDNER AG
Bahnhofstrasse 29, 94424 Arnstorf Germany“, које заступа
Војислав Поповић (у даљем тексту извођач)
С обзиром да је :
Инвеститор прихватио понуду Извођача бр.
SE14/402590-17032014 од 17.03.2014 године (у даљем тексту: Понуда),
односно Понуда Извођача је изабрана као најповољнија у Отвореном међународном
поступку ради финансирања и реализовања завршетка изградње и опремање
централног дијела јужног крила Клиничког центра Бања Лука-Тендер бр.
01-486-1/14, а за радове који се састоје од дела грубих грађевинских
радова, инсталатерских радова и завршних занатских радова на јужном крилу
Клиничког Центра у улици Дванаест беба бб у Бања Луци Република Српска.
Стране желе да дефинишу генералну сагласност за
реализацију Радова и услове уговора који ће Стране закључити.
Стране су сагласне да ће члан групе Извођача „LINDNER AG Bahnhofstrasse 29,
94424 Arnstorf Germany“ основати као једини члан привредно друштво са
седиштем у Републици Српској, а које друштво ће бити носилац свих права и
обавеза из овог Уговора. Новоосновано привредно друштво ће одмах по оснивању
преузети сва права и обавезе из овог Уговора, потписивањем посебног Анекса овог
Уговора.
Инвеститор и Извођач се споразумевају о следећем:
1. У овом
Уговору речи и изрази имају исто значење као у Условима Уговора који се у
наставку
помињу.
2. Сматра се да
следећа документа чине и читају се и тумаче као део овог Уговора:
а) Посебни
услови Уговора укључујући Прилоге:
Прилог А: Техничка документација Инвеститора
Прилог Б: Понуда Извођача бр. SE14/402590-17032014 од
17.03.2014 године
Прилог Ц: Обавештење о избору најповољнијег понуђача ради финансирања и
реализовања
завршетка изградње и опремање
централног дијела јужног крила Клиничког центра Бања
Лука бр.01-486-1/14 од
12.05.2014 године
Прилог Д: Динамика плаћања
Прилог Е: Банкарска гаранција за обезбеђење плаћања
издата у форми достављеног текста од
стране Банке прихватљиве за Извођача
Прилог Ф: Документа која ће Извођач доставити Инвеститору
Прилог Г: Динамички план извођења радова
б) Општи услови
Уговора према Црвеној књизи „FIDIC“
ц) Инвеститорова
упутства за Извођача
д) Инвеститорова
документа
е) Захтеви
Инвеститора сходно уговору о организовању и спровођењу мера заштите на раду
3.
а) Уговорне
стране су сагласне да се уговорена цена
састоји од нето вредности изведених радова према стварно изведеним и
прихваћеним количинама радова уз додати ПДВ
на годишњем ниову, а у складу са прихваћеном динамиком плаћања која је
саставни део уговора о извођењу радова. Обрачун ће се вршити према формули: УЦ
= НЦ + ПДВ
При чему:
УЦ – уговорена цена
НЦ – нето цена
ПДВ – порез на додату вредност
За накнадне радове ће се сачинити допунска понуда и Анекс
Уговора о извођењу радова.
б) Уговорне
стране су сагласне да прелиминарно уговорена цена за извођење уговорених радова износи бруто 7.778.348,52 EУР (словима:
седаммилионаседамстоседамдесетосамхиљадатристочетрдесетосам и 52/100
евра) са ПДВ-ом, односно
у КМ по важећем курсу у Босни и Херцеговини бруто 14.075.454,43 КМ (словима:
четрнестмилионаседамдесетпетхиљадачетристопедесетчетри и 43/100 ковертибилних
марака) са ПДВ-ом, а што је у складу са предмером и
предрачуном који су обухваћени понудом Подизвођача. У сврху утврђивања коначне
уговорене цене, неопходно је утврдити стварно изведене количине и вредност
истих ради плаћања. Коначна уговорена цена ће бити дефинисана анексом који ће бити
саставни део овог уговора, а који ће се сачинити у моменту када се за
утврђивање исте буду стекли услови.
ц) Стране су
сагласне да се радови изврше у периоду од момента достављања банкарске гаранције за обезбеђење плаћања, па у
периоду од осам месеци.
У случају кашњења завршетка радова за које Извођач није
одговоран стране су сагласне да Извођач има право на продужетак рока
завршетка радова и на евентуалне односне
трошкове од Инвеститора. У случају кашњења завршетка радова за које је Извођач одговоран, стране су сагласне да Инвеститор има право на наплату уговорне
казне у износу од 1 промила за сваки дан закашњења од укупне вредности радова односно 5% максимално.
д) Стране су
сагласне да у року од 10 радних дана од потписивања Уговора Инвеститор достави
Извођачу односно новоснованом привредном друштву гаранцију за плаћање у износу прелиминарне Уговорне цене на коју се додаје
ПДВ у складу са чл. 3 а), б) и ф) ради
обезбеђења плаћања по Уговору. Гаранција ће бити издата у форми и од стране
банке прихватљиве за Извођача, а на основу достављеног текста исте. Гаранција
ће бити саставни део Уговора о извођењу радова. Банкарска гаранција мора да важи до краја исплате последње
рате Банкарска гаранција мора у сваком тренутку да покрива вредност
изведених радова који нису плаћени увећану за вредност радова који тек
треба да се изведу, а до пуне вредности радова по
понуди, а на коју вредност се додаје
ПДВ.
Ако Инвеститор не испуни овај услов Извођач има право да
Инвеститору омогући додатни разумни рок за достављање наведене гаранције.
Уколико и након истека новог рока, Инвеститор не достави гаранцију, Извођач има
право да раскине Уговор, и тражи накнаду штете, без права Инвеститора да тражи
исплату штета или других трошкова.
е) Стране су
сагласне да Извођач не отпочне са извођењем радова док Инвеститор не достави
напред поменуту гаранцију за плаћање у форми достављеног текста исте и од банке
прихватљиве за Извођача.
ф) Стране су
сагласне да се исплата Уговорне цене врши на следећи начин:
Уговорне стране овим путем
уговарају валутну клаузулу, односно целокупан износ Уговора и износ сваке рате
биће изражаван у ЕУР за све време важења овог Уговора, а прилоком исплате сваке
рате износ ће се прерачунавати у КМ у складу са важећим курсом Централне банке
на тај дан (у случају промене курса за време
важења овог Уговора и увођење флуктуирајућег курса износ сваке рате ће
се прерачунавати у КМ по продајном курсу ЕУР код Банке Извођача на дан
исплате).
Исплата за извршене Радове врши се месечно у износу од 162.048,93 ЕУР бруто у који је
укључен ПДВ, а у противвредности КМ у
складу са претходним ставом. Рок отплате је 48
месеци, по окончању договорених радова. Прво плаћање доспева месец дана
након завршетка изградње објекта, а последња рата месец дана након истека
четврте године од дана завршетка радова, а најкасније
месец дана након истека пете године од почетка
радова.
Стране су се сагласиле да се након завршетка свих радова, сачини Анекс уговора којим ће се дефинисати коначна вредност уговорених радова и износ месечне рате за плаћање, с тим да комплетна исплата свих радова буде
реализована месец дана након истека четврте године од дана
завршетка радова, а најкасније месец дана након истека пете године од почетка радова.
4. У вези са
исплатама које Инвеститор врши Извођачу како се овде помиње, Извођач се овим
обавезује према Инвеститору да изведе и заврши Радове у
потпуно функционалном стању И спремне за употребу И да отклони све мањкавости
на истим у складу с одредбама Уговора.
5. Инвеститор се
обавезује да плати Извођачу на име извођења и завршетка уговорених
Радова, а по испуњењу свих обавеза по
Уговору коначну Уговорну цену у време и на начин прописан у Уговору.
Уколико Подизвођач било када у току извођења радова одустане од посла
или прекине извођење радова, Инвеститор ће бити дужан да обезбеди Извођачу додатан
разуман рок док Извођач не нађе другог
Подизвођача, као и да Извођачу обезбеди евентуалну надокнаду, која може да
проистекне услед стајања пројекта.
Потврђујући предње, Стране су се постарале да се овај Уговор потпише дана 16.06.2014 године.
Стране изричито потврђују да су разумеле и да су сагласне
са условима и модалитетима овог Уговора и да су законски овлашћене за његово
закључивање и потписивање.
_______________________________ _______________________________
За Инвеститора За
Извођача
гдин проф. др сц. мед. Душко Рачић гдин
Војислав Поповић