piše: Slobodan Vasković
Tužilaštvo BiH proširilo je
istragu oko poslovanja Uprave za indirektno oporezivanje (UIO); U njihovom
fokusu sada je poslovanje carinskog teriminala u Brodu.
„Prema svjedočenjima nekih od
uhapšenih u akciji 'Pandora', stvarni vlasnici terminala u Brodu su Nikola
Špirić i Zdravko Cvjetinović“, potvrdili su mi izvori bliski Tužilaštvu BiH.
Zdravko Cvjetinovć, pomoćnik
direktora UIO za carine, uhapšen je prije mjesec dana, zajedno sa Kemalom
Čauševićem, bivšim direktorom UIO.
“Tihić
i Dodik su mi naredili da imenujem Cvjetinovića, a Špirić je bio u pozadini
svega. On je glavni urednik dešavanja u Upravi”, rekao je Kemal Čaušević pred
Sudom BiH, 15.07. ove godine, tokom ročišta o produženju pritvora njemu i Zdravku
Cvjetinoviću.
Očekuje se da Sud
BiH naloži produženje pritvora za još dva mjeseca ovom dvojcu (odluka se
očekuje 17.07.), a koliki je strah Režima Milorada Dodika od ovog procesa
svjedoči podatak da je SRNA, 16.05., emitovala lažnu vijest da je pušten dravko
Cvjetinović. To nije istina, jer je pušten iz pritvora njegov brat Zoran
Cvjetinović i riječ je o manipulaciji sračunatoj da se amortizuje cijela priča.
“Nije
mi jasno zbog čega ja još nisma saslušan, a imam mnogo toga za reći”, izjavio
je Čaušević pred Sudom 15.07.
Očito
je da Čaušević jasno nagovještava da će progovoriti o svima onima po čijem
nalogu je radio ili morao raditi prljave poslove. I sa kojima je dijelio
talove.
Špirić član organizovane
kriminalne grupe
Nikola
Špirić je u vrijeme najveće pljačke UIO, bio predsjedavajući Upravnog odbora
Uprave za indirektno oporezivanje i brojne posredne informacije vode ka njemu,
kao jednom od glavnih protagonista bezočne otimčine vrijedne preko milijardu maraka.
Kako
stvari stoje, najdirektniji put Tužilaštva BiH do Špririća vodi preko cainskog
terminala u Brodu. Bar tao tvrde svjedoci u ovom slučaju.
Prema
njihovim svjedočenjima, Špirić i Cvjetinović stoje iza firme “Global”, koja UIO
izdaje terminal u Brodu. Marko Pekez, koji je direktor Globala, samo je njihov
pion u cijelom ovom poslu.
“Špirić
i Cvjetinović su stvarni vlasnici Globala. Oni su sve učinili, posebno Cvjetinović,
zloupotrebljavajući poziciju prvog čovjeka carina, da na taj terminal bude
usmjereno što više vozila, iako je on praktično nepotreban u sistemu carine”, izjavili
su svjedoci u Tužilaštvu BiH. Krenimo redom.
Global
dobio ugovor sa UIO 28.11.2012.
Iz Uprave za indirektno oporezivanje mi je
odgovoreno da pravna lica, kod kojih se nalaze carinski terminali, imaju
obavezu da od ukupno naplaćenog iznoza za korištenje carinskih terminala 30%
uplate na Jedinstveni račun UIO, dok se naknada za korištenje carinskih
terminala u vlasništvu UIO u potpunosti uplaćuje na Jedinstveni račun. Ovo je,
kako mi je rečeno, definisano Odlukom Upravnog odbora UIO koja se primjenjuje
od marta 2007. godine.
Upravi za indirektno
oporezivanje postavio sam pitanja i u vezi sa firmom “Global”.
“UIO je raskinula
ugovor o držanju carinskog terminala sa kompanijom ‘R&S Company’ d.o.o.
Prnjavor zbog neizmirenog duga po osnovu obaveze uplate prihoda za korištenje
carinskog terminala u Brodu, a koji je pomenuta kompanija imala u iznosu od
666.227,14 KM, koji danas sa zateznom kamatom iznosi 1.035.873,65 KM.
Dana 13.09.2012.
godine UIO je raspisala javni oglas za izbor novog držaoca carinskog terminala
u Brodu, a o od četiri prijavljena ponuđača, samo je jedan ponuđač ispunio sve
tražene uslove i nije imao dugovanja prema UIO, pa je tako dana 28.11.2012.
godine zaključen ugovor o držanju carinskog terminala sa kompanijom ‘Global BH’
d.o.o. iz Broda, čiji je vlasnik g. Marko Pekez”, odgovorio mi je Ratko
Kovačević, portparol UIO.
Prema njegovim
riječima, od dana od kada je počeo da funkcioniše terminal u Brodu u vlasništvu
kompanije “Global BH” d.o.o. iz Broda, pa do 30.06.2014. godine, “ovaj obveznik
je zadužen od strane UIO za 30 % prihoda koje mora uplatiti na Jedinstveni
račun u ukupnom iznosu od 872.202,06 KM i ovaj iznos je u potpunosti uplaćen na
Jedinstveni račun, tako da obveznik nema nikakvih dugovanja”.
„Global“
za godinu i po zaradio 2 miliona KM, odnosno 113.063,23 KM mjesečno
Kovačević nije htio
precizirati koliko je zaradio “Global”, ali budući da je Odlukom
Upravnog odbora UIO definisano da 70% ostalih prihoda pripada vlasniku
terminala, onda se jednostavnom računicom dođe do podatka da je ta firma, u
periodu od potpisivanja ugovora pa zaključno sa 30.06.2014. godine, oprihodovala
2.035.138,14 KM.
Naizgled je sve čisto, ali podaci do kojih sam
došao istražujući ovaj slučaj, govore da je oko „Globala“ sve upitno i da ništa
nije čisto.
“Global BH” d.o.o. iz
Broda i “Tuš” d.o.o. iz Bihaća su 28.05.2012. godine godine zaključili Ugovor o
zakupu poslovnog objekta u Ulici Kralja Petra prvog oslobodioca u Brodu,
odnosno “Global” je uzeo pod zakup objekat “Tuša”.
Opština odbijenice piše, Minstarstvo ih briše
Samo tri i po mjeseca
kasnije, 13.09. 2012., UIO raspisuje oglas za novog “držaoca terminala u Brodu”.
Nema dileme da je Marko Pekez znao da će UIO raspistai ovaj oglas i da je imao
pripremljen objekat za ponudu. Nema dileme da mu je to neko iz UIO na vrijeme
dojavio.
Sam Marko Pekez
potpuno je nepoznat u poslovnom svijetu RS/BiH i u njemu apsolutno ne znači
ništa. On je, prema svim raspoloživim podacima, tek marioneta preko koje djeluju
Špirić i Cvjetinović. Bitno je naglasiti da se u cijeloj priči pojavljuje oš
jedna osoba - Vinko Milovanović, koji je, prema raspoloživim podacima, veza
između Pekeza i Šprića/Cvjetinovića.
“Milovanović dva puta
sedmično dođe u Brod. Pretpostavljamo da dolazi da uzme novac”, tvrde moji
izvori.
Sledeći događaji i datumi
svjedoče da UIO nikako nije mogla iznajmiti prostor od “Globala”, jer je to
nezakonito, pošto nisu ispunjavali potrebne uslove.
UIO iznajmila supermarket
Nakon što je potpisao
ugovor sa UIO 28.11.2012., “Global” samo dan kasnije 29.12.2012. podnosi
zahtjev nadležnom organu opštine Bod za izdavanje lokacijskih uslova za
adaptaciju unutrašnjih prostorija u svrhu promjene namjene prostora.
Već ova činjenica
ukazuje da UIO nije znajmila carinski terminal, već supermarket sa dobrim
parkingom.
Dokazi dalje kažu da
je opštinsko Odjeljenje za prostorno uređenje odbilo zahjtev “Globala”, pa se
ta firma žalila 21.01.2013. Ministarstvu za urbanizam, građevinarstvo i
prostorno uređenje u Vladi RS.
Ministarstvo
15.02.2013. poništava opštinsko Rješenje i nalaže ponovni postupak, a
Odjeljenje za prostorno uređenje opštine Brod ponovo odbija “Global”.
Ta firma 02.04.2013.
opet upućuje žalbu ministarstvu, koje ponovo sve poništava i vraća na ponovni
postupak i to dana 15.08.2013. Postupak još nije završen.
To praktično znači da “Global”
u ovom periodu, odnosno nikako, nije mogao izdati prostor UIO kao carisnki
terminal. Jer to nije carinski terminal, već supermarket sa parkingom.
Istraga Tužilaštva BiH
pokazaće da li su Špririć i Cvjetinović na ovom poslu parkirali milione u
sopstvene džepove.
DODACI
Miro Džakula za blog
“Sa druge strane”:
“Uprava
ni od koga ne iznajmljuje terminale. Potpiše se ugovor sa vlasnicima terminala, a 30 posto od urađenog posla
ide Upravi. Upravni odbor odobrio takav rad i odlučuje o terminalima. Ne znam
ko su vlasnici Globala, ali znam da firma sa kojom je UIO imala prije toga
ugovor nije platila obaveze od gotovo dva milona KM“.
UIO: Prihodi od svih terminala za
devet godina iznose 110 miliona
Na jedinstvenom računu UIO po osnovu naknade za
korištenje terminala u periodu od 2006. do juna 2014. godine ukupno je
naplaćeno 110 miliona KM (prihodi od terminla u vlasništvu UIO i 30 % prihoda
od terminala u vlasništvu drugih pravnih lica).
06/2014. god - 6, 5 miliona KM
2013. godina – 13,7 miliona KM
2012. godina – 12,9 miliona KM
2011. godina – 13,8 miliona KM
2010. godina – 13,3 miliona KM
2009. godina – 12,7 miliona KM
2008. godina – 16,0 miliona KM
2007. godina – 14,5 miliona KM
2006. godina – 6,4 miliona KM
UKUPNO:
109,8 miliona KM
Ova sredstva se uplaćuju na Jedinstveni račun i
raspoređuju se zajedno sa svim ostalim prihodima od indirektnih poreza. Da je
barem dio pomenutih prihoda bio na raspolaganju UIO, do danas su se mogli
izgraditi svi terminali u vlasništvu UIO, odnosno države, tako da privatne
kompanije u BiH više ne bi bili držaoci carinskih terminala.
Uprava za indirektno oporezivanje BiH u svom
vlasništvu ima trenutno 10 carinskih terminala i to su: Izačić, Šamac,
Gradiška, Bijeljina, Orašje, Rača, Karakaj, Zvornik, Kamensko i Klobuk. Na
ostalim lokacijama u Bosni i Hercegovini, gdje UIO nema u vlasništvu
svoje terminale, a takvih je ukupno 31, terminale drže ostala
pravna lica koja imaju potpisane ugovore sa UIO kao držaoci terminala.
Prema Odluci o utvrđivanju uslova za carinski
terminal, koju je usvojio Upravni odbor UIO 2007. godine, visina naknade za
korištenje carinskih terminala je 40 KM po danu za teretna motorna vozila i 10
KM po danu za putnička motorna vozila.
vezani tekst: Ekskluzivno: Zdravko Cvjetinović, visoki funkcioner SNSD, kupovao stanove presuđenim narkodilerima, otplaćujući njihove kredite
http://slobodanvaskovic.blogspot.com/2014/06/ekskluzivno-zdravko-cvjetinovic-visoki.html