петак, 22. јануар 2021.

EIB u toksičnim poslovima Režima: Kredit od EIB-a za izgradnju autoputa iskorišten i za etničko čišćenje (zasad) dijela Ukrajinaca, Hrvata i Srba iz Naseobine Hrvaćani, nadomak Prnjavora


Piše: Slobodan Vasković


1.

Naseobina Hrvaćani podijeljena je, autoputem koji spaja Banjaluku (petlja Mahovljani) sa Prnjavorom, na dva dijela i stanovnici naselja koje je ostalo sa lijeve strane autoputa (kada se gleda prema Prnjavoru) našli su se u brojnim teškoćama, za koja ne nalaze rješenja, niti im se pokušavaju rješenja naći.


2.

Na autoputu, u koji je uloženo 361,6 miliona KM ili 184,9 miliona €, sredstva za izgradnju dva nadvožnjaka i jednog podvožnjaka, odnosno petlje u Kojinom Hanu (opština Prnjavor) koja bi spajala pet opština i preko 35 sela, preusmjerena su za izgradnju petlje u selu Drugovići (opština Laktaši), koja jedino odgovara tajkunima “Braći Đukić”, čiji je najizrasliji član Veljko Đukić, vlasnik velikog lokala odmah na petlji.


Nadvožnjak koji je trebao povezati austrougarski put, koji je presječen, pomaknut je u selo Drugoviće, tri kilometra niže od predviđenog mjesta, a to mjesto pripada opštini Laktaši.



Ta dva nadvožnjaka i podvožnjak trebali su ponovo spojiti Hrvaćane u jednu cjelinu.


3.

Međutim, nije ovdje samo u pitanju izlazak tajkunima u susret, već je neizgradnja petlje u Kojinom Hanu svjesna, vrlo namjerna i podla podjela Naseobine Hrvaćani koja ima mnogo dublje posljedice od navedenih.


4.

U Naseobini Hrvaćani žive Ukrajinci, Hrvati i Srbi. 


Ukrajinci su većinski narod u Hrvaćanima, dok pored njih u Naseobini žive još Hrvati i Srbi.


Ukrajinci predstavljaju najbrojniju nacionalnu manjinu u Republici Srpskoj, a prvi dolasci zabilježeni su još 1878. godine, kada njihove porodice stižu iz Galicije. 


Ukrajinska pravoslavna crkva u Hrvaćanima

5.

Presijecanjem Naseobine na dva dijela i svjesnim onemogućavanjem normalnog funkcionisanja stanovništa, teških opterećenja po njihov život, nametnutih od vlasti, oni se, defakto, prisiljavaju da napuste svoja vjekovna ognjišta, rasprodaju izuzutno plodnu zemlju koju posjeduju Režimskim tajkunima budzašto i zauvijek odu iz tog kraja.


Razloga je premnogo: Stanovništvo tog dijela, koje nema automobil, do doktora, pošte, Mjesnog ureda, crkve, prodavnice, škole, autobuske stanice, birtije, pijace… dolazilo je kroz odvodnu cijev ispod autoputa koja je opasna za prolazak; Bila im je to jedina mogućnost dok se problem ne riješi, ali je i cijev zatvorena.


6.

Slobodno se može konstatovati da su promjene plana izgradnje autoputa u funkciji etničkog čišćenja Ukrajinaca, Hrvata i Srba iz Naseobine, a da je krajnji cilj potpuni nestanak stanovništva iz Naseobine Hrvaćani, dok bi njihovu zemlju otkupili banjalučki i ostali tajkuni.


Sada je “lijeva strana” Naseobine (kada se gleda prema Prnjavoru) na udaru tajkuna koji kupuju zemljište od Ukrajinaca koji su u tom dijelu najbrojniji.


Neljudi u svojim nakanama uspijevaju, jer stanovništvo suočeno sa teškim komunikacionim problemima, lošim putevima i nemogućnošću brzog dolaska do centra Hrvaćana sve češće se odlučuju na prodaju zemljišta i odlazak. 



7.

Evropska Investiciona Banka (EIB) koja je kreditirala projekat izgradnje autoputa tako je uvučena u mračne poslove Režima, a njihov novac iskorišten za etničko čišćenje pripadnika tri naroda koji žive na području Naseobine. 


8.

Vrh EIB morao bi da se zamisli o svojoj ulozi u ovom otrovnom procesu, a posebno da preispita ulogu svojih “terenskih službenika” koji su pristali na ovu užasnu namjeru i njeno sprovođenje. 


Izvjesno nisu “zatvorili oči” za džaba, već za ogromne “narukvice”!



9.

Autoputevi bi trebali da se grade zbog razvoja, a ne zbog etničkog čišćenja i otimanja budzašto zemljiša stanovništa koje živi pored njega.


10.

Da tvrdnje nisu bez osnova svjedoči i činjenica da interesovanje za otkup zemljišta u lijevom dijelu Naseobine počinje još od 2013. godine, da bi nakon par godina krenula realizacija ovog mračnog projekta.


Primjera radi, vlasnici “Vinarije Jungić” (Željko i Joco Jungić) otkupili od jedne porodice Ukrajinaca 58 dunuma najplodnijeg zemljišta za svega 17.000 evra.



Dunum je plaćan cca 562 KM, a cijena koja se sada nudi za dunum pala je već na 500 KM.


Jungići su počeli sa krčenjem zemljišta koje su budzašto kupili u Hrvaćanima, kako bi zasadili vinograde.


Isti nastavljaju sa pritiskom na ostale stanovnike “lijeve strane” Hrvaćana da im prodaju zemlju, tvrdeći da iza cijelog projekta stoji Milorad Dodik.


11.

Jungiće snažno podržava i Željka Cvijanović, predsjednica RS, koja je čest gost na njihovom imanju/vinogradima kod Čelinca.



12.

Poseban problem je što, uprkos presudi Ustavnog suda RS da čl. 33. Zakona o eksproprijaciji, na kojega se pozivaju, nije u skladu sa Ustavom RS, ali premijer Radovan Višković i dalje potpisuje Rješenja kojim omogućuje da Vlada RS ulazi u posjed zemljišta bez plaćanja.



13.

Stanovništvo Hrvaćana izloženo je najbrutalnijem progonu koji jeste niskog intenziteta, ali traje već godinama i nemaju načina da se odbrane od toksičnog djelovanja Režima i njihovih pretorijanaca.


14.

Kako stvari trenutno stoje, Naseobina Hrvaćani presuđena je od Režima na nestanak, a opštinske vlasti Prnjavora, na čijem čelu je načelnik Darko Tomaš (SNSD), saučesnici su u iseljavanju, etničkom čišćenju, Ukrajinaca, Hrvata i Srba iz tog mjesta.


15.

Indirektni saučesnik je i EIB koja je kreditirala izgradnju autoputa i dozvolila odustajanje od prvobitnog projekta, odnosno pristala na brisanje dva nadvožnjaka i jednog podvožnjaka iz projekta koji su za stanovništvo Hrvaćana značili, u doslovnom smislu te riječi, život.


16.

Da podsjetim, u Drugovićima je izgrađena petlja, iako je ona, prethodno, bila planirana u Kojinom Hanu (trebalo je da poveže 5 opština i preko 35 sela, a projekat je plaćen 1.800.000 KM).


Međutim, izgrađena je u Drugovićima, opština Laktaši, kako bi se pospješili poslovi braće Đukić, a Kojin Han je u opštini Prnjavor. 




17.

Ono što je zaista raritet jeste da je izgrađena na zemljištu Ratka Mihajlovića koje je Integral inžinjering uzeo u zakup. 


Zvuči nevjerovatno, ali je tako - Ratko zvani Rale Mihajlović izdaje zemljište na kojem je dio autoputa!!!



18.

Građevna dozvola se nije mogla izdati za objekat izgrađen na unajmljenom zemljištu, što direktno ukazuje na nezakonito trošenje novca kredita mimo propisanog standarda EIB-a. 


Inžnjer Slavica Stanivuković, 12.01. 2021. potvrdila je da i dan danas plaćaju zakupninu Raletu Nakupcu Dijelova Autoputa, što je po njima sasvim u redu. (nastaviće se)