Piše: Slobodan Vasković
1.
Mještani Naseobine Hrvaćani, koju je autoput Banjaluka - Prnjavor podijelo na dva dijela, “sastavljena” odvodnom cijevi ispod autoputa i dalje su izloženi životu u najtežim mogućim uslovima.
Stanovništvu lijeve strane mjesta, koje je autoput pocijepao, potrebni su sati da dođu do centra Hrvaćana po osnovne životne potrepštine, da bi otišli ljekaru ili bilo kojim drugim poslom.
2.
Razlog tome je što u ovom mjestu “Integral inženjering”, izvođač radova, nije napravio petlju u dijelu koji se zove Kojin Han, opština Prnjavor, kako je bilo predviđeno projektom. Ta petlja bi povezala pet opština i četrdesetak sela, ali je pomjerena u naselje Drugovići, opština Laktaši, gdje izvanredno povezuje lokale tajkuna “Braća Đukić” sa Banjalukom, Gradiškom, Laktašima…
3.
Uz sve to, mještani lijeve strane Naseobine postali su meta Režimskih tajkuna koji njihovu izuzetno plodnu zemlju otkupljuju po bagatelnim cijenama, 500 KM po dunumu, tako da naselje izumire.
Po svemu sudeći, zato petlja u Kojinom Hanu nije ni napravljena zbog duboko pokvarene namjere da Naseobina nestane, a arogantno, drsko i bezobrazno ponašanje direktora JP “Autoputevi RS” Dušana Topića, koji je umislio sebi da je nešto više od batlera Slobodana Stankovića, vlasnika “Integrala” i “Autoputeva”, ukazuju na tačnost izrečene kvalifikacije.
4.
Da je drugačije, Naseobina, njena dva dijela, bi poodavno bila povezana - bar jednim nadvožnjakom; Umjesto toga, ukradena su, nestala, dva nadvožnjaka i jedan podvožnjak koji su trebali, u sklopu autoputa, biti izgrađeni u tom mjestu.
5.
“Integral” je promijenio projekat i navedeni objekti su jednostavno nestali, a petlja se pojavila u Drugovićima, na zakupljenom zemljištu, o čemu sam već detaljno pisao.
6.
Riječ je ovdje, u to nema nikakve sumnje, o svjesnom i namjernom etničkom čišćenju Ukrajinaca, Hrvata i Srba koji se žele otjerati iz Naseobine, kako bi kompletne Hrvaćane, njihovo zemljište, kupili Režimski tajkuni.
7.
U cijelu podzemnu akciju uključeni su i predstavnici Evropske Investicione Banke koji su finansirali ovaj projekat; Preciznije, njihovi uposlenici na terenu koji su dozvolili ovakav razvoj situacije.
EIB ne može pobjeći od odgovornosti za strašna nedjela počinjena u Hrvaćanima prema njenim stanovnicima, ali i za prećutno pristajanje na kriminalne radnje, koje su se dešavale tokom izgradnje autoputa.
Neki od njihovih funkcionera izvanredno su naplatili muku stanovništva Hrvaćana, iu to nema nikakve dileme.
8.
EIB je projekat izgradnje autoputa odobrio u junu 2013. a Ugovor o investicijskom zajmu je potpisan u decembru iste godine.
9.
Hrvaćani smatraju da Grupa EIB-a nije postupila u skladu sa njenim vlastitim politikama i standardima; Nisu se pridržavali procedura i sopstvenih obaveza u procjeni i praćenju projekta koji se financira njihovim sredstvima; Takođe, EIB uopšte nije obraćao pažnju na brojne nepravilnosti tokom gradnje koje su dramatično uticale na na okoliš i društvo u tom dijelu.
10.
Postavlja se logično pitanje: Zašto službe EIB-a nisu pratile projekat i na vrijeme upozorile nadležne na kriminal i korupciju, iako su, na samom početku, izgradnje dionice od Drugovića do Prnjavora upoznati sa nezakonitim radnjama? Zato što su korumpirani od Režima!
Jedna od nezakonitosti je, svakako, da se petlja u Drugovićima izgradila na privatnom zemljištu Ratka Mihajlovića, bez građevinske dozvole. Mihajloviću se plaća naknada za petlju koja je izgrađena na njegovom privatnom zemljištu, što je zaista nezapamćen primjer u istoriji izgradnje autoputeva.
11.
Nadležni iz EIB-a su znali da zemljište, predviđeno za izgradnju autoputa, otkupljuje “Integral inženjering” koji je izvođač radova, a potom ga prodaje Vladi RS.
Ponovo dolazimo do pitanja koje glasi: Za koliko je zemljište “Integral” kupio, koliko ga je kupio i po kojoj cijeni ga je prodao Vladi RS i da li je oba puta entitetu plaćen porez na promet nekretnina?!
Ovakvo djelovanje, samo po sebi, je kriminal, jer je riječ o, najblaže rečeno, protekcionizmu i dogovorenoj prevari.
12.
EIB je isto tako znao da RS ulazi u posjed zemljišta bez osiguranih sredstava za njegovo plaćanje, pozivajući se na čl. 33. Zakona o eksproprijaciji koji je i napisan da bi sirotinji oteli zemlju, iako je Ustavni sud Republike Srpske još u decembru 2014. godine utvrdio da je upravo taj član u suprotnosti sa Ustavom RS!!!
13.
Takvo ponašanje i djelovanje je kršenje Konvencije o ljudskim pravima (oduzimanje prava svojine čl. 48. Ustava RS i pravo na mirno uživanje imovine što su povrede Europske konvencije o ljudskim pravima i osnovnim slobodama).
14.
Medijacija između mještana i JP “Autoputevi”, koju su vodili predstavnici EIB nije uspjela, a ono što posebno dodatno iritira i ponižava stanovništvo Hrvaćana jesu tvrdnje načelnika Prnjavora Darka Tomaša i pomenutog batlera Topića da su stanovnici Hrvaćana već poraženi.
Da li to EIB direktno učestvuje u satiranju preostalog stanovništva tog mjesta, pa Tomaš i Topić tvrde ovakve stvari?! Učestvuje!
15.
Ako stranke nisu zadovoljne posredovanjem, mogu tražiti pokretanje istrage, to su Tomaš i Topić zaboravili, kao i EIB.
16.
EIB ima pravo pristupa svim dokumentima i može provjeriti sve informacije koje su im dostavljene: Činjenica je da nisu provjerili podatke dostavljene od Vlade RS i nosioca projekta.
Stanovnici smatraju da je EIB, čim je iskazana sumnja u nedopušteno postupanje, korupciju, prisilu, prevare (što se sve desilo i dešava u Hrvaćanima), bio dužan sve pritužbe predati nadležnim službama Grupacije EIB-a, što bi bilo u skladu sa njihovom politikom i postupcima. Očito to nije učinjeno, jer da jeste, petlja bi bila u Kojinom Hanu, a ne u Drugovićima, a Hrvaćani ne bi bili osuđeni na etničko čišćenje!
17.
EIB podiježe nadležnosti suda EU, a Evropski revozorski sud ispituje upotrebu sredstava EU kojima raspolaže grupacija EIB-a.
Navedenim institucijama obratiće se stanovnici Hrvaćana, a uputiće Prigovor i Odboru za praćenje usklađenosti sa Arhuskom konvencijom; Obratiće se i EU Ombudsmanu, kao i svim drugim institucijama za koje smatraju da mogu i moraju utvrditi kriminal korupciju, oštećenost lokalne zajednice i ispraviti načinjenu im nepravdu; Najbitnije im je da im se vrati ljudsko dostojanstvo koje su im oduzeli moćnici što su, u 21. vijeku, stanovništvu, kao jedini prolaz u drugi dio naselja ostavili odvodnu cijev ispod autoputa.
18.
Hrvaćani više nemaju povjerenja u EIB, jer su ih, kako smatraju, ponovo izdali i pri tom im uzeli dvije godine života za neuspješnu medijaciju. (nastaviće se)