недеља, 11. фебруар 2018.

Kamere i radari za MUP RS/Drska Velika Prevara Tegeltije i Lukača: Firme osnovane dva i po mjeseca prije raspisivanja tendera dobile posao od preko 200 miliona KM

piše: Slobodan Vasković

Željka Cvijanović, premijerka, morala bi odmah da smijeni Dagana Lukača, ministra unutrašnjih poslova RS i ministra finansija Zorana Tegeltiju, jer su direktno učesnici Velike Prevare nabavke kamera i radara za kontrolu brzine automobila u saobraćaju. Uz to, njih dvojica su teško ugrozili, ovim poslom, bezbjednost Republike Srpske i svih njenih građana.

Cijeli posao javno-privatnog partnerstva u stvari je dobro osmišljena akcija ovdašnjih političara i njima bliskih tajkuna, čija je namjera da za deset godina u džepove, na račun građana, strpaju cca sto miliona maraka. Toliko im pripada od pola-pola posla. Iako je sav taj novac, ukupno preko 200 miliona KM, trebalo da ode u budžet, jer su ulaganja minimalna.

Da podsjetim, portal Capital.ba objavio je sledeću vijest, 09.02.2018. godine:
Republiku Srpsku kamerama i radarima pokriće  firme „Inovatraffic holding“ iz Njemačke „Ekin Teknoloji San. Ve Tic. A.S.“ iz Turske i „WKB Consulting“ iz Banjaluke odlučio je ministar Dragan Lukač prilikom izbora privatnog partnera u poslu teškom 12,5 miliona KM. Oko 100 stacioniranih i 15 mobilnih radara biće postavljeno širom Republike, ove firme ugovor s MUP-om potpisaće na period od deset godina, a prihod od naplaćenih kazni dijeliće se pola–pola”.

Kvaka je u tome što su posao dobile firme iz Njemačke i Turske, ali kada se sagleda kada su te firme osnovane, njihovi osnivački ulozi i vlasnici, prestaje svaka dilema oko toga da je na djelu Velika Prevara.

Paradoks je da bi Veliku Prevaru trebao da istraži MUP RS, čiji je čelni čovjek dio Ekipe koja namjerava da izvrši nezakonitu rabotu.

Krenimo redom!

Prevara: Njemačko, a Naše
Firma „Inovatraffic holding“ nije nikakva poznata njemačka firma koja se bavi kamerama i radarima, već je riječ o preduzeću napravljenom 29.03.2017. godine.

Tender za nabavku kamera i radara, putem javno-privatnog partnerstva, objavljen je 10. juna, a zatvoren 17. jula 2017. godine.

Praktično, firma „Inovatraffic holding“ osnovana je, (prema zvaničnim njemačkim dokumentima), svega dva i po mjeseca prije objavljivanja tendera, na kojem je, na kraju, i pobijedila.

Nema nikakve dileme da je „Inovatraffic holding“ i osnovana u Njemačkoj kako bi dobila posao od 100 miliona KM i kako bi se prikrili tragovi ovdašnjih visokih funkcionera u ovoj zaista bezobraznoj i drskoj prevari.

Osnivači/suvlasnici “Inovatrafic” su Đorđe Kačavenda, koji je u nju uložio 24.750 Evra i Miro Maretić, čiji je osnivački ulog 250 Evra.

Firma je registrovana kod privrednog suda u gradu Osnabrück, na adresi Gewerbepark 18 u obližnjem mjestu Bissendorf, pokrajina Donja Saksonija. 

Kao direktor je do 23.6.2017 u registru bio upisan Ivan Maretić, ali je 07.12.2017 došlo do promjene i tada je Đorđe Kačavenda upisan za direktora.

Tada je i premješteno sjedište firme, sa ranije adrese Hasetorwall 18 Osnabrück na sadašnju Gewerbepark 18 Bissendorf (udaljenost 11 km). Na ranijoj adresi Hasetorwall 18 je registrovana jedna advokatska kancelarija i jedan poreski savjetnik, pa je (vjerovatno) to ranije sjedište bilo čista formalnost, a novo sjedište je u tržnom centru.

Djelatnost firme je video nadzor prometa, razvoj rješenja za kontrolu prometa, razvoj softvera i hardvera… 

Web sajt firme http://inovatraffic.com/  je, može se reći, amaterski: Ne vidi se ni sjedište, ni bilo kakvi podaci osim nekih generičkih slika sa tekstom koji ukazuje na to da se oni bave video nadzorom.

Tašna-mašna firme
Već ranije sam objavio da je i druga firma, koja je dobila posao, najblaže rečeno, presmiješna.

Riječ je o firmi “WKB Consulting” iz Banjaluke, čiji je osnovač Karl Otto Woll, iz Eisenberga, Njemačka.

Osnivački ulog firme je Jedna Konvertibilna Marka, a dobila je posao ukupne vrijednosti 216 miliona KM (za deset godina), od čega pola ide u budžet RS, a pola u lični budžet drskih prevaranata!

Za razliku od navodnih njemačkih, a suštinski, tašna-mašna firmi ovdašnjih moćnika, preduzeće „Ekin Teknoloji San. Ve Tic. A.S.“ iz Turske je veoma ozbiljna firma koja radi direktno za Obavještajnu službu te države.

Veoma je interesantno, štaviše zapanjujuće, da je desničarski portal Говори Србија", još 09.10.2017. godine, četiri mjeseca prije konačne doluke o pobjedniku tendera, tvrdio da će pobijediti upravo oni koji su pobijedili - „Inovatraffic holding“ iz Njemačke „Ekin Teknoloji San. Ve Tic. A.S.“ iz Turske i „WKB Consulting“ iz Banjaluke.

Trojanski konji - Turski i Domaći

-На први поглед, у дотичном тендеру за јавно-приватно партнерство чији рок истиче крајем овог месеца нема ничег спорног. Саобраћајној полицији РС потребни су радари за надзор саобраћаја и контролу брзине, као и напредни системи за видео надзор и видео аналитику. Међутим, први аларм се пали код избора компанија које су ушле у ужи круг. Наиме, ту су фирме ,,BS TS a.s.”, ,,BS Telecom Solutions”, ,,PROINTER ITSS”, ,,Balkan Security Tech Group”, ,,MEDITRONIK”, ,,SQUALIO CLOUD CONSULTING”, али и конзорцијум ,,InnovaTraffic Holding”, ,,EKIN Technology” и ,,WKB Consulting”. Овај последњи блок три компаније је посебно интересантан јер се детаљнијим увидом у пратећу документацију примећује да он фигурира као параван који скрива једног другог привредног субјекта као подизвођача радова – ,,Мибо комуникације“.  Заправо, учешће ,,Мибо комуникација“ у овом послу је замаскирано присуством фирми паравана – ,,InnovaTraffic Holding” и ,,WKB Consulting” - navodi se u tom tekstu. 

Ističe se i da je kompanija “Mibo komunikacije” veoma bliska Bakiru Izetbegoviću i njegovoj SDA, što je tačno, jer ta firma dobija gotovo sve poslove u Federaciji BiH iz ove oblati.

U tekstu se ukazuje i na bezbjednosni apsekt, jer je moguća zloupotreba podataka do kojih se dolazi snimanjem saobraćaja.

Ogromni bezbjednosni rizici
Što se tiče Bezbjednosnog aspekta, prema riječima stručnjaka, Osnovna su tri pitanja:
- Gdje se skladište podaci dobijeni radom kamera odnosno da li iko izuzev MUP ima pristup tim podacima?
- Ko vrši administraciju i servisiranje sistema i na koji način (da li proizvođač i/ili treća serviserska strana može daljinski pristupiti kamerama)? 
- Da li je MUP izvršio testiranje kamera i sistema sa bezbjednosnog stanovišta i napravio sistem informacionog i tehničkog obezbjeđenja od mogućeg odliva podataka?

Ukoliko jedno od tri gore navedena pitanja nisu jasno regulisana postoji visok bezbjedonosni rizik.

Ukoliko nisu jasno regulisana, postoji otvorena mogućnost da treće strane imaju uvid u kretanje građana RS i BiH. 

Primjera radi, zamislite kada bi baze ulaska/izlaska iz BiH koje ima Granična policija bile javne? Ili kada bi se bez strogo kontrolisanog bezbjednosnog protoka informacija tek tako davali podaci? To bi bilo krivično djelo i neviđena afera i bruka za Graničnu policiju. U odnosu na slučaj sa saobraćajnim kamerama, razlike nema.

Sudeći prema izjavi Zorana Tegeltije, nadležni iz Republike Srspke nisu jasno regulisali Osnova tri pitanja. Štaviše!!!

Svjedoci ste da se stalno priča o javno privatnom partnerstvu, da ga mnogi zagovaraju a kada dođe do toga želimo ga zaustaviti. Kada je u pitanju ovaj projekat naše stanovište je da se on može realizovati na jedan ili drugi način. Ono što je problem ako ga realizujete kroz direktno finansiranje jeste da vam treba u jednom trenutku značajan iznos finansijskih sredstava i imate ogromne troškove održavanja. Trebate nove ljude koji će brinuti o sistemu održavanja. Ovako bi taj cijeli teret bio na privatnom investitoru a poslije toga bi taj sistem i tako i tako pripao ministarstvu unutrašnjih poslova pa samim tim i prihodi od tih radara rekao je Tegeltija, nakon što je Vlada RS odbacila zahtjev Odbora Narodne skupštine RS za bezbjednost kojim je od Vlade RS zatraženo da odustane od javno privatnog partnerstva u projektu nabavke radara i sama, ukoliko je projekat neophodan, finansira nabavku! (srpska cafe, 04.01.2018.).

Iz Tegeltijine izjave može se zaključiti da će “partneri” imati potpuno slobodan pristup svim podacima; Štaviše, oni će brinuti o njima. A to jeste veliki bezbjednosni problem!!!

Tegeltija odbacio negativno mišljenje stručnih službi o cijelom poslu
Da podsjetim, stručna lica u Ministarstvu finansija Republike Srpske dala su mišljenje da je ovaj posao štetan po MUP RS.

Međutim, ministar finansija Zoran Tegeltija ignorisao je negativne stavove stručnih lica. 

Izvori bliski premijerki Željki Cvijanović su mi saopštili da je Tegeltija na sjednici Vlade RS, na kojoj se odlučivalo da li će MUP RS ići i javno-privatno partnerstvo ili će se ta institucija kreditno zadužiti, insistirao da “nema prostora za kreditno zaduženje”!

Cvijanovićeva, prema istim izvorima, nije bila oduševljena takvim projektom, ali se nije usudila suprotstaviti Tegeltiji i Lukaču.

Njihova je bila ključna, tako da MUP RS neće sam ubirati sredstva od naplate kazni, već će 50 posto otići “stranim partnerima”. 

Postupak okončan
„Postupak izbora privatnog partnera okončan je donošenjem rješenja ministra od 6. februara. Na javni poziv MUP-a RS za javno-privatno partnerstvo stigle su tri prijave. U skladu sa studijom ekonomske opravdanosti, period na koji se zaključuje ugovor je deset godina, dok raspodjela prihoda od naplaćenih prekršajnih kazni iznosi po 50 odsto. Obaveze i prava javnog i privatnog partnera biće utvrđene ugovorom o javno-privatnom partnerstvu“, kazali su u MUP-u za CAPITAL.

Taj portal naveo je i raniju izjavu ministra Lukača o tome za šta služe kamere i radari.

„Nadzorne kamere će 24 sata snimati prolazak svih vozila preko naših cesta, ulaze i izlaze iz naših gradova i na taj način ćemo imati bolju pokrivenost i kontrolu kretanja i kriminogenih osoba i onih počinilaca krivičnih djela koji izvrše krivično djelo bilo gdje u RS i ako su prošli vozilom mi ćemo to znati“, rekao je Lukač.

-Опрема турског произвођача ,,EKIN Technology” (што је иначе компанија позната по својим везама са турском обавештајном заједницом) коју ће ,,Мибо комуникације“ монтирати даје озбиљне могућности за надзор грађана. 
Prikaz funkcionisanja sistema "Ekin patrol"/Izvor "Ekin"

Њихови системи радарске контроле саобраћаја су много више од тога и пружају могућности симултаног препознавања и повезивања регистарских таблица са лицем власника возила и његовим релевантним подацима. Ради се заправо о шпијунској опреми представљеној као реквизитима за саобраћајце. Дотичним пројектом је планирано да оваквом опремом буде покривена читава Република Српска, и то на преко 110 локација-, tvrdi portal Говори Србија". (nastaviće se)