piše: Slobodan Vasković
Na poslednjoj sjednici skupštine
Grada Banjaluka, održanoj 26.12.2013., našao se i Prijedlog odluke o davanju
saglasnosti za zaključenje Ugovora o kupovini gradskog građevinskog zemljišta
radi izgradnje dijela saobraćajnice sa Alternativnom televizijom d.o.o.
Banjaluka.
Prijedlog je i usvojen na
pomenutoj Skupštini, tako da će Grad isplatiti ATV-u ravno 198.546,80 KM za 358
metara kvadratnih zemljišta. Precizno, Grad ATV-u plaća 554,60 maraka po m2.
Da razjasnimo neke stvari - ne
gradi Grad nikakvu novu saobraćajnicu, kako bi se to moglo zaključiti iz
Prijedloga odluke, već je ta cesta poodavno napravljena, a riječ je o
Gundulićevoj ulici, odnosno njenom produžetku (od ATV-a do Bulevara Olimpijskih
pobjednika).
ATV, (pod uslovom da im zaista jeste oduzet dio zemljišta
tokom izgradnje te saobraćajnice), ima pravo da naplati ono
što je njihovo, ali je, najblaže rečeno, itekako sporno da li je Grad Banjaluka
taj koji treba da isplati taj novac. Posebno u vrijeme sveopšte krize, kada se
zakida na svim stavkama, a najviše na socijalnim davanjima.
U stvari, Grad Banjaluka nikako
nije trebalo da isplati novac ATV-u i da gradi Gundulićevu ulicu (njen
produžetak), već je to trebalo da učini GP „Krajina“, na čijem je čelu Borko Đurić,
tajkun Milorada Dodika. Krenimo redom.
Ugovor
GP „Krajina“ i Grad Banjaluka su
07.07.2003. godine potpisali Ugovor o regulisanju međusobnih odnosa u vezi
uređenja gradskog građevinskog zemljišta u Banjaluci, na lokaciji između Aleje
Svetog Save, Bulevara Srpske vojske, produžetka Gundulićeve i Nove ulice.
Riječ je o ogromnom kompleksu
zemljišta koje je GP Krajina dobila maltene džaba od nekadašnjeg Ministarstva
odbrane RS (25.10.2000. godine, u vrijeme prvog premijerskog mandata Milorada
Dodika) i koje je platila sa 84 stana za pripadnike VRS (vidi dodatak). Na tom
zemljištu GP Krajina je u proteklih 13 godina izgradila čitav gradski kvart, a
njeni vlasnici zaradili nekoliko stotina miliona KM.
Pomenutim Ugovorom između Grada
i GP Krajine precizirano je da „dodijeljeno gradsko građevinsko zemljište nije
uređeno“, što je nonsens, jer to nije bilo tačno, budući da se ta ogromna
parcela nalazila u samom centru grada.
Međutim, „neuređenost“ je bila
stajni kamen na koji su se oslonili tadašnji gradski oci, na čelu sa
Dragoljubom Davidovićem, kako bi mogli GP Krajinu osloboditi plaćanja dažbina
Gradu. Ugovorom od 07.07.2003. godine to je i precizirano. Prema pouzdanim
informacijama, vrijednost dažbina je 56 miliona maraka i GP Krajina je pomenutim
dokumentom oslobođena plaćanja tog silnog novca.
izgradnja saobraćajnica
Zauzvrat, GP Krajina bila je,
prema tom Ugovoru, dužna izgraditi vodovod i kanalizaciju, elektroenergetska
postrojenja, telekomunikacije, toplovode i saobraćajnice.
„Obaveze GP Krajina su da o svom
trošku izvede, u skladu sa prostorno planskom dokumentacijom, infrastrukturne i
druge objekte na predmetnoj lokaciji u granicama obuhvata iz člana 4. ovog
Ugovora kako slijedi:
-novoplanirana obodna
saobraćajnica: produžetak Gundulićeve ulice dužine 560 m i novoprojektovana
ulica dužine 250 m“, navodi se, između ostalog, u članu 5. Ugovora o o
regulisanju međusbnih odnosa u vezi uređenja gradskog građevinskog zemljišta u
Banjaluci, na lokaciji između Aleje Svetog Save, Bulevara Srpske vojske,
produžetka Gundulićeve i Nove ulice, koji su GP Krajina i Grad potpisali
07.07.2003. godine.
Nema dileme da je GP Krajina
bila dužna da izgradi produžetak Gundulićeve ulice, ali to se nije desilo. Tih
560 metara izgradio je Grad Banjaluka sopstvenim sredstvima, a, istovremeno, gradske
vlasti nisu naplatile dio od onih 56 miliona KM, za koliko su oslobodile GP
Krajinu.
Grad radi poslove GP Krajine
U ovoj situaciji, Grad je uradio
poslove GP Krajine i nastupio je kao njihov investitor i podizvođač radova.
Sada Grad plaća i zemljište ATV-u, premda je to morala da učini GP Krajina.
Nema dileme, lako je biti
biznismen kada državne i gradske institucije plaćaju sve tvoje troškove, kao
što je to slučaj sa GP Krajinom.
Vratimo se Ugovoru. Prema tom
dokumentu, Grad je bio dužan da obezbijedi „za produžetak Gundulićeve ulice i
novoprojektovane ulice građevinsku dozvolu i svu dokumentaciju u vezi sa tim,
polaganje asfalta, vanjsku rasvjetu, horizontalnu i vertikalnu signalizaciju,
nadzor nad izvođenjem radova i tehnički prijem“. (član 7 Ugovora)
Mnogo toga je Grad preuzeo na
sebe, čak i „polaganje asfalta“, ali i dalje ostaje činjenica da je prema članu
5. GP Krajina bila dužna da izgradi Gundulićevu. Bar do asfalta. Očito je, da
su „polaganje asfalta“ u Gradskoj upravi shvatli više nego bukvalno, pa su
umjesto GP Krajine izgradili cijelu cestu.
I još, umjesto GP Krajine, isplatili
ATV-u dvjesta hiljada KM. I to u izbornoj godini?! I, naravno, nisu uopšte
potegli plaćanje dijela dažbina od 56 miliona KM, koje je GP Krajina trebala
izmiriti Gradu, jer nisu uradili posao preciziran Ugovorom.
Važno je znati i sledeće: realna
vrijednost izgradnje 560 metara Gundulićeve ulice je cca 750 hiljada KM. Kada
se tome doda da je Grad ATV-u isplatio cca 200 hiljada KM, onda je jasno da je
samo na ovom poslu gradska uprava Banjaluke GP Krajini poklonila gotovo milion
maraka.
Olimpijski pobjednici u varanju
Nije Gundulićeva jedina
saobraćajnica koju je Grad izgradio za GP Krajinu.
Bulevar Olimpijskih pobjednika
svečano je otvoren 06.10.2007. godine. Vrpcu su presjekli tadašnji premijer
Milorad Dodik i tadašnji gradonačelnik Dragoljub Davidović. Pri tom su istakli
da je u izgradnju te ceste Grad uložio 1.797.000 KM. Ova
saobraćajnica spaja ulicu Dr Mladena Stojanovića sa istočnim tranzitom, njena
dužina je 720 metara, a širina blizu 11 metara.
Važnije od onoga što su tada rekli
je ono što su prećutali, a to je da najveći dio ceste prolazi kroz zemljište GP
Krajine, koje su badava dobili od nekadašnjeg Ministarstva odbrane RS.
Shodno Ugovoru iz 2003. godine i tu
saobraćajnicu trebalo je da izgradi GP Krajina, ali to je umjesto njih učinio
Grad. I ne samo to: za zemljište koje je GP Krajina ustupila za cestu, Grad im
je dodijelio 4.000m2, uz ogromni kompleks na kojem su izgradli brojne
stambeno-poslovne objekte. Na tih 4.000 m2 kvadratnih, GP krajina je već
izgradila stambeno-poslovnu zgradu, ali je nije uknjižila na sebe.
Gavranović odbio pola miliona maraka
Naravno, nisu platili ni marke za
dažbine. Treba reći istinu i navesti da je Đurić pristao da za tu zgradu Gradu
plati cca pola miliona maraka, ali je to odbio gradonačelnik Slobodan
Gavranović.
Zašto, prosudite sami.
Sve u svemu, Grad Banjaluka
prilježno radi poslove za GP Krajinu, finansira ih i odbija da bilo šta naplati
od te firme. Zbog čega Đurić i ostali suvlasnici GP Krajine nesmetano trpaju
milione u džepove.
Kada su Đuriću nedavno skrenuli
pažnju na činjenicu da Grad izvršava obaveze GP Krajine, on je lakonski
odgovorio: “Ko je tjerao Grad da radi umjesto mene”?!
Đurić je, nema sumnje, precizno objasnio
svoju poziciju, a bilo bi interesantno kada bi javnosti saopštio da li i koliko
bivši i sadašnji gradski oci i majke
imaju stanova i poslovnih prostora u gradskom kvartu koji je izgradila GP
Krajina?!
Tada bi se razjasnilo ko i šta ih je tjeralo da grade umjesto
Đurića.
Dodatak: GP Krajina
Uspon „GP Krajine“ počinje krajem oktobra
2000. godine i krajem prvog Dodikovog premijerskog mandata, kada im tadašnji
Ministar odbrane u vladi RS Manojlo Milovanović, mimo zakona prodaje 175 dunuma
zemlje, sa pripadajućim objektima, koja se nalazi, maltene u centru Banjaluke.
Zauzvrat je „GP Krajina“ imala obavezu da za potrebe vojske izgradi 84 stana.
Cijena kvadrata bila je izuzetno visoka - 1600 maraka, a ukupna vrijednost
stanova 9,5 miliona.
VRS je tada svoje objekte, koji su kasnije porušeni, procijenila na, takođe, 9,5 miliona, pa je jasno da je ogromna parcela data „GP Krajini“ besplatno. Pravobranilaštvo je odmah ukazalo na nezakonitosti, ali uzalud: krenulo se u realizaciju projekta. Već na tom prvom koraku, Krajina je zaradila više od 40 miliona maraka, jer je stvarna vrijednost zemljišta u jednom komadu iznosila 50 miliona. Da je isparcelisano i prodano licitacijom, njegova cijena bi, kako tvrde stručnjaci, dostigla astronomskih 210 miliona maraka.
VRS je tada svoje objekte, koji su kasnije porušeni, procijenila na, takođe, 9,5 miliona, pa je jasno da je ogromna parcela data „GP Krajini“ besplatno. Pravobranilaštvo je odmah ukazalo na nezakonitosti, ali uzalud: krenulo se u realizaciju projekta. Već na tom prvom koraku, Krajina je zaradila više od 40 miliona maraka, jer je stvarna vrijednost zemljišta u jednom komadu iznosila 50 miliona. Da je isparcelisano i prodano licitacijom, njegova cijena bi, kako tvrde stručnjaci, dostigla astronomskih 210 miliona maraka.
Bitno je pomenuti i vlasnike „Krajine“.
Najveći paket akcija, njih 38,2 posto posjeduje Milenko Čičić, koji je ujedno i
vlasnik kompanije „Kaldera“. Tu je i Borko Đurić, direktor firme koji posjeduje
13,9 posto akcija, Miroslav Vujatović, sa 12,5 posto, koliko ima i Brane
Janković, vlasnik pola Gospodske ulice u Banjoj Luci i suvlasnik hotela „Bosna“
u istom gradu. Đurić je i predsjednik Privredne komore RS, s čim se krug unosno
zatvara.
Zarada GP Krajine
„GP Krajina“ inkasirala je 2008. godine čak
27 miliona KM neto dobiti, godinu kasnije 14 miliona, a 2010., u sred krize,
11,5 miliona maraka, kada joj je ukupni poslovni prihod bio 23 miliona. U 2011. njihova dobit je pala na 2.857.075 KM, dok je u 2012.
iznosila 350.000 KM. U prvih šest
mjeseci 2013. imali su neto dobit od 205.000 maraka.
Bitno je istaći da je Dodik, indirektno,
suvlasnik GP „Krajine“ i to preko firme „Kaldera“, što objašnjava lakoću s
kojom dobijaju poslove.