петак, 1. новембар 2019.

Bajke o Kineskom putu svile u RS

Republika Srpska trebalo je da bude poprište demonstracije velike kineske sile u infrastrukturnim projektima. Trebalo je. Ali, nije


piše: eho.ba

Čovjeku stoje na raspolaganju tri puta da dobro postupi: ’’Prvo, razmišljanjem što je najplemenitije. Drugo, podržavanjem što je najlakše. Treće, iskustvom, što je najgorčije’’ – rekao je kineski filozof Konfučije.

Međutim, vlast u Republici Srpskoj postupila je suprotno od Konfučijeve filozofije i krenula je pogrešnim putem. 

Prvo, očigledno, nisu dovoljno razmišljali. Drugo, još očiglednije,  podržavali su projekte bez detaljne analize i treće, najočoglednije, ispostavilo se da nemaju iskustvo, posebno u infrastukturnoj oblasti. 

Zbog toga je kineski put svile u Republici Srpsko trenutno u fazi – mnogo planiranog, malo ostvarenog. Republika Srpska trebalo je da bude poprište demonstracije velikih kineskih sila u infrastrukturnim projektima. Trebalo je. Ali, nije.
Krenimo redom.

Vlada RS i kineska kompanija "China Power Engineering Consulting Group Corporation" (CPECC) potpisale su 10. septembar 2013. godine okvirni protokol o strateškoj saradnji na projektima infrastrukturne izgradnje u RS. 

Željka Cvijanović, tadašnji predsjednik Vlade RS, izjavila je da je riječ o okvirnom protokolu na osnovu kojeg će CPECC, kao jedna od najvećih projektnih kompanija u svijetu, projekte RS tehnički pripremiti i standardizovati za pristup kineskim investitorima, sredstvima Kineske razvojne banke, uz mogućnost da budu i direktni investitori u infrastrukturne projekte RS. 
’’Ovim smo otvorili vrata za saradnju i očekujemo da će se u predstojećem periodu na osnovu protokola realizovati čitav niz energetskih i drugih infrastrukturnih projekata od strateške važnosti za RS za koje iskažemo spremnost za saradnju’’ - istakla je tada Cvijanović.

Vu Čunli, predsjednik kompanije CPECC, izrazio je zadovoljstvo što su potpisali protokol o saradnji sa RS, navodeći da je to za njih značajno iz razloga što je RS bogata prirodnim resursima, te se nalazi u središtu jugoistočne Evrope i u blizini Evropske unije.

’’Vlada RS se posljednjih nekoliko godina zalaže za izgradnju infrastrukture, te je napravila niz olakšica za privlačenje investicija - ocijenio je tada Čunli.


AUTOPUT DOBOJ - VUKOSAVLJE I VUKOSAVLJE -  BRČKO 
Nakon potpisanog protokola koji je bio uvod u storiju o kinezima, megalomanskim projektima i milijradama maraka, uslijedili su novi protokoli, koji nisu obećavali samo svilu, već i kadifu. 

Tako je 24. septembra 2014. godine u Vladi Republike Srpske uz prisustvo najviših zvaničnika potpis stavljen na još jedan dokument. Predstavnik kineskog konzorcijuma Tsui Jan i direktor ’’Autoputeva RS’’ Dušan Topić potpisali Protokol o prijemu nacrta, svemu je svjedočio i Chen Bo, ambasador Kine u BiH.

Predstavnici kineskih kompanija „Sinochem Capital Co Ltd“ i „China Orient Asset Managment Holdings Limited“ dostavili su preduzeću Autoputevi Republike Srpske nacrt prijedloga projekta izgradnje autoputa Doboj – Vukosavlje i Vukosavlje – Brčko.


Riječ je o saobraćajnicama čija je izgradnja predviđena Prostornim planom RS-a do 2025. godine, koje čine sastavni dio velikog infrastrukturnog projekta izgradnje mreže autoputeva i brzih puteva, a u nastavku autoput bi preko Brčkog vodio do Bijeljine  i do granice sa Srbijom. Za ove puteve nije urađena kompletna studijska i projektna dokumentacija.

„U pitanju je projekat realizacije izgradnje autoputa putem koncesije na dionici dio koridora 5c kroz RS od Doboja do Vukosavlja i Vukosavlja do Brčkog. Ovo je formalan dokument, neobavezujući, nije dio zvaničnog protokola, ali je važan jer smo danas objavili da je kineski partner dostavio nacrt ponude“, rekao je direkor Autoputev RS Dušan Topić.

Pet godina kasnije, stvari se nisu mnogo pomjerili s početka. Izgradnja autoputa Sremska Rača – Bijeljina – Brčko – Vukosavlje (spoj na koridor Vc) planirana je u fazama i to: 
-granica Srbije (Rača) – Bijeljina, ukupne dužine oko 17 km, 
-Bijeljina – Brčko, ukupne dužine oko 20 km, 
-Brčko – Vukosavlje, ukupne dužine oko 31 km.
Prema saznanjima portala Eho.ba u toku je izrada tehničke dokumentacije. 

Završen je javni uvid na Plan parcelacije za ovaj autoput i očekuje se da u narednom periodu, shodno propisanim procedurama, Narodna skupština Republike Srspke razmatra Plan parcelacije autoputa Brčko – Bijeljina – Rača. Izvori portala Eho.ba navode da će se  Plan parcelacije za dionicu Vukosavlje – Brčko još dorađivati. Naša saznanja potvrdili su i u resornom Ministasrtvu. 

’’Sporazum između Republike Srbije i BiH o realizaciji projekta izgradnje autoputa/brzog puta Sarajevo – Beograd kojim je definisana izgradnja međudržavnog mosta preko rijeke Save na lokaciji Sremska Rača/Rača i izgradnja zajedničkog graničnog prelaza na teritoriji Srbije je usaglašen prije mjesec dana i čeka se njegovo usvajanje na Savjetu ministara BiH’’, odgovorili su za portal Eho.ba iz Ministarstva saobraćaja i veza RS. 

Izgradnja autoputa na koridoru Vc koji prolazi kroz Republiku Srpsku (od Doboja do Vukosavlja) planirana je kroz četiri faze:
-FAZA1 : dionica od petlje Johovac (Tovira) do petlje Rudanka (Kostajnica), ukupne dužine oko 6 km; 
-FAZA 2: dionica od petlje Rudanka (Kostajnica) do Karuša/entitetske granice na jugu, ukupne dužine oko 6 km;
-FAZA 3: dionica od petlje Johovac do petlje Podnovlje, ukupne dužine oko 13 km;
-FAZA 4: dionica od Vukosavlja do petlje Podnovlje, ukupne dužine oko 23 km.

Vrijednost izgradnje autoputa na koridoru Vc u Republici Srpskoj procijenjena je na preko 500 miliona evra (bez eksproprijacije nepokretnosti i PDV-a).

Projekat je megalomanski najavljen, ali ne prati ga i takva realizacija. Ide se puževim korakom. 

U junu 2019. godine počela je izgradnja 6 km autoputa na koridoru Vc koji prolazi kroz Republiku Srpsku od Johovca do Rudanke (faza 1). 


Finansijska sredstva su obezbijeđena kreditnim sporazumom sa EBRD-om u iznosu od 70 miliona evra, a odobrena su i grant sredstva u sklopu Investicionog okvira za Zapadni Balkan (WBIF) u visini 12 miliona evra. 

’’Bosna i Hercegovina je potpisala sporazum sa EBRD-om za obezbjeđenje kreditnih sredstava u iznosu od 150 miliona evra za izgradnju 7 km autoputa na Koridoru Vc koji prolazi kroz Republiku Srpsku od Rudanke do granice entiteta/Putnikovo brdo (faza 2). Za ovaj projekat odobrena su bespovratna sredstva WBIF-a u iznosu od 30 miliona evra’’, odgovorili su nam iz resornog Ministarstva. 

Kod prve faze se i stalo. Republika Srpka će se na preostalih 33 kilometra autopta na koridoru Vc RS načekati. 

Niko se trenutno ne usuđuje ni prognozirati koliko. Da li su u pitanju mjeseci ili godine? 
“Možda i decenije”, kaže za portal Eho.ba narodni poslanik Nebojša Vukanović. 

Smatra da Republici Srpskoj ne trebaju autoputevi već brze ceste, jer sa oko milion stanovnika nema dovoljno prometa kako bi se finansirala gradnja mreže autoputeva i vraćali krediti. Puno je, kaže, protokola potpisala vlast RS, koji nisu sprovedeni, ali sankcija i odgovornosti nema. 

’’Kinezi treba da grade i put Banjaluka - Prijedor i naplate čak 2 milijarde maraka, što je suludo. Kina jeste u velikoj ekspanziji, ali naše vlasti su neozbiljne da bi privukle ozbiljnije investicije i projekte. Dodik je do sada imao 100 najava koje nikada nisu realizovane, a tu je i gradnja autoputa Brčko - Bijeljina, jer je njemu važno da pred izbore obeća i dobije povjerenje, jer je svjestan da naš narod brzo zaboravlja i da ga neće kazniti’’ , kaže poslanik Nebojša Vukanović.

Ekonomista Zoran Pavlović kaže da je projekat Doboj – Vukosavlje i Vukosavlje – Brčko jedan od ’’političkih’’ projekata sa malim šansama za realizaciju, jer je to, kako kaže, samo Protokol.

’’Što se tiče infrastrukturnih projekata u RS, njih je Vlada uglavnom definisala kao potrebne, a na žalost su za te projekte potpisivali i Ugovore o realizaciji. Onda se desi neka promjena u političkom/finansijskom stanju u budžetu i projekat se stavi na “led”. Očigledno je da se neki projekti i planiraju, a da za njih nema nikakve ekonomske osnove, ali jako dobro zvuče za glasače posebno prije izbora’’, kaže za portal Eho.ba ekonomista Zoran Pavlović.

Bez obzira na upozorenja struke o ekonomskoj neisplativosti i lošem planiranju, vlast u Republici Srpskoj nije mjenjala trasirani put. (nastaviće se)