piše:
Slobodan Vasković
Potpuno
nezapaženo prošla je vijest da je “Integral inženjering” Slobodana Stankovića za izgradnju i završetak puta preko
Čemernog izdvojio sopstvenih 15 miliona KM.
Vijest jeste objavljena, ali
Stanković nije odlikovan, nije prikazan ni dobrotvorom ni humanistom, što je
zapanjujuće; tih njegovih 15 miliona uloženih u Čemerno prošli su gotovo
neprimjetno.
Milorad
Dodik je pustio 5. avgusta u saobraćaj novoizgrađenu trasu puta preko prevoja
Čemerno, ocjenjujući je kao istorijski projekat koji će predstavljati najkraću
saobraćajnu vezu Srbije sa crnogorskim primorjem.
Učinio
je to uz sasluženje vladike Grigorija, a cijelom tom činu nazočio je i Emir
Kusturica.
“Danas
je važno pobjeđivati, a Republika Srpska to i čini”, rekao je tada Dodik.
Vlada
Republike Srpske izdvojila je 72 miliona KM za gradnju ove dionice, čija je
dužina oko devet kilometara, i sav taj novac je još 2008. godine isplaćen
Stankoviću.
Izgradnja
je počela u septembru 2008. godine, a prvobitan rok za završetak radova,
septembar 2011. godine, je probijen. Put je otvoren dvije godine poslije toga i
svi su saglasni da je koštao 87 miliona KM, te da je Stanković zaista doplatio silne
milione zbog kašnjenja sa radovima.
Direktor Integral
Inženjeringa Slobodan Stanković potvrdio je za CAPITAL da nisu uputili zahtjev
Putevima za dodatna sredstva, jer na to i “nemaju
pravo prema vrlo precizno sklopljenom osnovnom Ugovoru”.
“Dodatni poslovi će koštati moju kompaniju i to sigurno oko 15 miliona KM više od uplaćenih 72 miliona KM”, kaže Stanković.
U “Putevima RS” naglašavaju kako se ni jednim ugovorom, pa ni „Ugovorom o izvođenju radova ‘Trajno rješenje klizišta Čemerno’“, u finansijskom dijelu ne predviđa se mogućnost sklapanja aneksa ugovora sa preduzećem „Integral inženjering“.
Stanković objašnjava da su se dodatni radovi pojavili zbog potrebe sanacije zemljišta. “Dodatna dva miliona KM koštaće nas samo sanacija koju smo radili. Naime, nakon dvije godine suše, zbog velikih padavina, stvorilo se cijelo jezero iznad puta koji radimo. Voda je prošla kroz zemljište u dužini od 800 metara gdje su dva tunela, te smo morali raditi sanaciju nasipa. Izgradili smo i dodatni most dugačak 100 metara na klizištu, koji nije bio predviđen Projektom”, kaže Stanković. (capital.ba)
“Dodatni poslovi će koštati moju kompaniju i to sigurno oko 15 miliona KM više od uplaćenih 72 miliona KM”, kaže Stanković.
U “Putevima RS” naglašavaju kako se ni jednim ugovorom, pa ni „Ugovorom o izvođenju radova ‘Trajno rješenje klizišta Čemerno’“, u finansijskom dijelu ne predviđa se mogućnost sklapanja aneksa ugovora sa preduzećem „Integral inženjering“.
Stanković objašnjava da su se dodatni radovi pojavili zbog potrebe sanacije zemljišta. “Dodatna dva miliona KM koštaće nas samo sanacija koju smo radili. Naime, nakon dvije godine suše, zbog velikih padavina, stvorilo se cijelo jezero iznad puta koji radimo. Voda je prošla kroz zemljište u dužini od 800 metara gdje su dva tunela, te smo morali raditi sanaciju nasipa. Izgradili smo i dodatni most dugačak 100 metara na klizištu, koji nije bio predviđen Projektom”, kaže Stanković. (capital.ba)
Zapanjujuća
je ogromna briga privatne firme za interese države i odlučno demantovanje i
negiranje bilo kakvih finansijskih zahtjeva i to u tolikoj mjeri da je cijela
stvar sumnjiva “do neba”.
Posebno
zbog činjenice da je “Integral” dao garanciju na dvije godine za izvršene
radove.
Mnogo
bolju i kvalitetniju garanciju dobijete kada kupite frižider ili veš mašinu (5
godina), a kamoli za put u koji je uloženo 72 miliona KM. Koji je u rangu
usisivača, za koji dobijete dvije godine garancije.
Naravno
da je nevjerovatno da je “Integral” dao svojih 15 miliona kao doprinos
izgradnji puta na prevoju Čemerno. Postoji, prema riječima stručnjaka iz ove
oblasti, nekoliko interesantnih stvari:
1. Ugovorena
izgradnja je bila po principu jediničnih cijena (znači plaćaju se stvarno
izvedene količine radova po cijenama koje je Integral ponudio u tenderskoj
proceduri i imao najbolju ponudu),
2.
Kasnije je “Integral” u potpunosti preradio projekat i uspio potpisati aneks
ugovora po kojem se sada to pretvara u projekat po modelu "ključ u
ruke", što znači da je za ugovorenu sumu potrebno izvesti sve radove i
predati put u saobraćaj,
3.
Po toj osnovi (kao dio aneksa) JP Putevi su u potpunosti isplatili avans u
iznosu od 100% ugovorene sume
4.
Izmjene projekta su u potpunosti bile u rukama “Integrala”, jer je firma sama
radila projekat, a njihova firma “Institut za građevinarstvo” je radila
reviziju projekta, ali i nadzor na izvođenju radova
5.
Niko nema stvarni uvid šta je urađeno na putu, odnosno kolika je realna
vrijednost izvedenih radova
Lako
je izvesti zaključak da je “Integral” sam mijenjao projekat, vršio reviziju,
radio nadzor, pisao cijene…, a RS je dala pare i nije imala nikakav uvid u
njihovu potrošnju - takvo što ne postoji u svijetu.
Gotovo
niko od stručnjaka, koje sam kontaktirao, ne vjeruje da je Stanković uložio jednog
jedinog pfeniga svoje firme u Čemerno. Smatraju da je cijeli projekat koštao
početnih 72 miliona KM, a da je priča o 15 miliona “pranje Stankovićevog obraza”.
“Nakon
što je uhvaćen sa million maraka na granici sa Hrvatskom, koje je nelegalno
pokušao da iznese iz RS, vlasti sebi nisu smjele dozvoliti nikakvo dodatno
naduvavanje cijena na Čemernom. Topla ljudska priča o 15 miliona je spinovanje
javnosti, kako bi se Stanković prikazao kao dobrotvor”, navode upućeni.
Tek
neki smatraju da je izgradnja Čemernog koštala malo više od 72 miliona KM, ali
da ni u toj varijanti Stanković nije iz “Integrala” dao ni pare.
“Integral
se pojavljuje na bezbroj drugih manjih poslova u Putevima RS tako da postoji
realna mogućnost da se kroz takve ugovore pokriju eventualni gubici na Čemernu”,
zaključili su.
P.S.
Stanković je promijenio i projekat autoputa Prnjavor-Doboj i načinio ga znatno jeftinijim.