уторак, 25. август 2020.

Na izgradnji Jahorinske gondole ukradeno je najmanje 8 miliona maraka


piše: Slobodan Vasković

1.
Na izgradnji Jahorinske gondole ukradeno je, najmanje, osam miliona KM. 

Potvrđeno mi je to iz nekoliko izvora, a najpovršnije poređenje sa cijenom izgradnje Sarajevske žičare ukazuje da je izgradnja gondole na Jahorini bila “gola pljačka”, te da je sasvim realno oteto više novca, nego što je utrošeno u izgradnju gondole.


2.
Ako se cijena izgradnje Jahorinske gondole uporedi sa procijenjenom cijenom izgradnje Gold gondole na Zlatiboru, dođe se do frapantnih podataka koji svjedoče o brutalnoj otimačini.

3.
Direktor Olimpijskog centra Jahorina Dejan Ljevnaić i direktor firme “Leitner” Martin Leitner potpisali su, 08. maja 2019., ugovor o izgradnji gondole vrijedan 16.000.000 KM.


4.
Trasa gondole duga je oko jedan kilometar.

Putovanje gondolom traje 3 minute, a kabine mogu da prime 10 ljudi, što, kako je navedeno, daje mogućnost da svakog sata bude prevezeno preko 2.700.00 skijaša, bordera i ostalih ljubitelja planine.


5.
Gondola je u rad  puštena  30.11. 2019., a potvrđena je cijena od preko 16 miliona KM. 

Gondolu je svečao u rad pustio Milorad Dodik; Broj kabina je 36, čiji je kapacitet procijenjen na 2.700 skijaša na čas.

Gondola je postavljena na šest stubova.

Sarajevska žičara otvorena je 06.04.2018.

6.
Dužina Sarajevske žičare je 2,4 kilometra, ima 33 gondole, 10 mjesta u gondoli i može prevesti 1.200 putnika na sat. Vožnja traje 7 minuta. Gondola je postavljena na deset stubova. 
Stubovi su visoki 20-ak metara, a jedan teži nešto više od 13 tona.

7.
Zvaničnih podataka o visini, težini i broju stubova za Jahorinsku gondolu nema.

8.
Proizvođač Sarajevske gondole je, takođe, italijanska firma “Leitner”. 

Sarajevska žičara koštala je cca 20 miliona KM.

9.
Kada se uporede ove dvije godnole, istog proizvođača, nedvosmisleno je da je Sarajevska duža od Jahorinske za 1,4 kilometra, da ima četiri stuba više, a tri gondole manje. Jahorinska gondola, navodno, ima veću prohodnost, jer je neuporedivo kraća.

10.
Kada se cijene koje su plaćene za gondole uporede, nesporno se utvrdi da je kilometar Jahorinske gondole gotovo dvostruko skuplji od kilometra Sarajevske gondole, premda je potonja građena u mnogo težim uslovima - kroz urbana područja, dok je Jahorinska izgrađena na zemljištu koje pripada entitetu i koje je gola ledina.



11.
Upravo ova činjenica trebala bi da učini mnogo skupljim kilometar izgradnje Sarajevske žičare, od kilometra izgrdanje Jahorinske gondole.

Međutim, upravo je suprotno, što dodatno svjedoči da je na izgradnji Jahorinske gondole ukraden ogroman novac, zbog čega bi direktor OC “Jahorina” Dejan Ljevnaić trebalo da zakonski odgovara.


12.
Koliko je tačno novca ukradeno vrlo teško je precizno izračunati, ali okvirno je to oko osam miliona maraka, najmanje!

Kada 20 miliona, koliko je koštala sarajevska žičara, podijelimo sa 2,4 kilometra, koliko je duga, dođemo do cijene od 8,33 miliona po kilometru. 

13.
Kada 16 miliona KM koliko je koštala Jahorinska gondola podijelimo sa njenom dužinom od 1 kilometra, dođemo do cijene od 16 miliona po kilometru.

14.
Razlika je 7,67 miliona KM po kilometru, ali Sarajevska, za razliku od Jahorinske, ima 10 stubova, odnosno četiri stuba više, dok Jahorinska ima tri gondole više.

Nesporno je da je ukradena cifra, kada se sve sagleda, preko osam miliona KM.

Gold gondola na Zlatiboru


15.

Ukoliko Jahorinsku gondolu uporedimo za Gold gondolom na Zlatiboru, njenom cijenom izgradnje od 13 miliona evra (25,35 miliona KM) i dužinom od devet kilometara, na 36 stubova, sa tri stanice i 55 kabina, onda dođeno do zaista frapantnih razlika.

Izgradnja kilometra Gold gondole košta svega tričavih 2,8 miliona KM, odnosno 5,7 puta jeftinije nego na Jahorini. (nastaviće se)