piše:
Slobodan Vasković
Vlada Republike Srpske je na
sjednici održanoj 05.09. donijela Odluku da se sa računa posebnih namjena JP
“Autoputevi” RS isplati 20 miliona KM “na ime obezbjeđenja novčanih sredstava
za početak izvođenja radova na izgradnji dionice autoputa Doboj-Prnjavor”.
Vladinom Odlukom je precizirano da
se sredstva odobravaju u vidu pozajmice sa rokom vraćanja 31. oktobra ove
godine. Odluka je objavljena u Službenom glasniku RS broj 84 (07.09.2012.),
a stupila je na snagu dan poslije.
Vladina odluka je krajnje
neshvatljiva iz prostog razloga što je EBRD odobrila krtedit od 150 miliona
evra za izgradnju pomenute dionice. Istina, “Autoputevi” RS potpisali su ugovor
sa JV Integral/Granit na 180 miliona Evra, pa prema tome nedostaje 30 miliona
Evra. To i nije neka cifra za EBRD i oni će razliku odobriti kada RS to
zatraži, tako da ovih 20 miliona KM nisu dio nedostajućeg novca.
Pare EBRD su već operativne i onog
trenutka kada JV obezbjedi garanciju za avans on će taj avans i dobiti (18
mil.Evra).
Važno je napomenuti da su JP “Autoputevi”
prekršili uslove tendera, jer Garanciju za dobro izvršenje posla nije mogao da
da pojedinačno “Integral” ili “Granit” (kao što se desilo), nego je mogla biti
samo jedna garancija i ona je morala da glasi na Joint Venture (JV). Prema
tome, pojedinačne garancije ne vrijede, ma na koliki iznos bile.
Sve ovo nije bio razlog da Vlada RS
definitivno “počisti” eskro račun, ali upravo to je učinjeno. Više je razloga
za to: predizborne aktivnosti i teška finansijska dubioza “Integrala”, kojeg
ova, 20 miliona maraka, vrijedna finansijska inekcija treba da “vrati u život”.
Jasno je da “Integral” nema novca za
pokretanje posla, te je Vlada RS morala intervenisati i po ko zna koji put
spasavati ovu propalu privatnu firmu. U kolikoj dubiozi je “Integral” svjedoči
i činjenica da ne može da dobije “na poček” gorivo i potrebne materijale kako
bi otpočeo radove, premda bi bilo logično da mu brojni proizvođači/dileri izađu
u susret, budući da ima pare garantovane od EBRD.
Ali, izbori su na pragu i bitno je
pokazati da se nešto radi. Tako je i premijer Aleksandar Džombić izjavio u
ponedeljak (10.09.) da su radovi na izgradnji dionice auto-puta od Prnjavora do
Doboja praktično već počeli. On je pojasnio da "Integral” i
"Granit" snimaju teren i obilježavaju trase na desetom kilometru od
mosta na rijeci Bosni.
Ne treba biti na kraj srca pa
kritikovati vlast što u predizbornoj kampanji počinje radove, jer to nije
njihov izum, već to čine sve vlasti. Ali, zbog čega su posegli za ogromnom cifrom
od 20 miliona KM jeste pravo pitanje, jer nema šanse da taj novac “Integral”
utroši u radove na trasi, pošto uskoro prestaje građevinska sezona i radovi će
stati?!
Odgovor je samo jedan: značajan dio
tog novca biće utrošen u druge namjene, a glavnina para će, osim za spasavanje
propalog “Integrala,” otići na izgradnju puta Gornji Podgraci – Mrakovica, koji
“Integral” mora da uradi u sklopu predizbornih aktivnosti.
Nedeljko Knežević, direktor JP
“Putevi” u julu ove godine najavio je rekonstrukciju regionalnog puta Gornji
Podgradci-Mrakovica, ali “Putevi”, koji su nadležni za tu vrstu cesta, nemaju
apsolutno novca za taj posao, pa je, izvjesno, Vlada RS preko “Autoputeva” dala
pare za završetak ovih radova.
Sve ovo opet
implicira da je Vlada RS u svojoj Odluci slagala, navodeći da su sredstva
namijenjena projektu puta „Prnjavor-Doboj“, a lavovski dio će biti utrošen u
sasvim druge namjene. Uz to, nemoguće je da „Autoputevi“ vrate novac na eskro
račun do 31. oktobra, jer nemaju te pare, niti će do tada stići prva tranša iz
EBRD-a, pa da „Integral“ vrati pare JP, a ovi opet na eskro.
Sve u svemu,
na eskro računu nema ni marke, niti će je u dogledno vrijeme biti. Zadnji novac
utrošen je za spasavanje „Integrala“, te pokušaj vladajuće oligarhije da
„početkom“ izgradnje autoputa Prnjavor-Doboj i rekonstrukcijom ceste Gornji
Podgradci-Mrakovica ponovo dobije izbore u Prnjavoru i Gradišci.