Piše: Slobodan Vasković
Pjesma kaže: „Snijeg pade na behar na voće...“, što je šteta, ali pravi problemi nastupe kada snijeg padne na autoput. I to onaj planetarno poznat Banjaluka-Gradiška, za koji se ne zna gdje počinje, ali se odlično zna da završava u rijeci Savi. U koju su se, nešto prije svečanog otvaranja (30.11.o.g.), svečano strmoglavila trojica inspektora MUP-a RS i završili na Paprikovcu sa teškim povredama. Vrh režima strogo je naredio da se ovaj saobraćajni incident prikrije, (u čemu su uspijevali dobrih petnaestak dana), a u policiji su išli tako daleko da su na novinarska pitanja o nesreći odgovarali lažima: „Nemamo takve informacije“!
Važno je da nije bilo mrtvih glava, ali snijeg (koji je smao malo potrusio) donio je nove nevolje. Koje će postati gigantske kada malo jače zapada. Do tada, Autoput Mahovljani - Čatrnja, ogledno građevinsko dobro Slobodana Stankovića, postao je klizalište. Osim stoke (koja ne plaća kazne) i ostalih „popratnih“ pojava, na putu se pojavila i čudna mehanizacija za „uklanjanje“ snijega i jedino uspjela da uplaši vrapce i vrane. Jer tom mehanizacijom se autoput može samo uništiti (što i nije teško, zbog nekvaliteta gradnje), a nikako očistiti. Angažovanje firme „Eko tim“ iz Krupe na Vrbasu za čišćenje autoputa, novi je skandal, jer oni o tim poslovima pojma nemaju. Ukoliko nastave da „oru“ po njemu, načiniće štetu od najmanje pet miliona evra.
JP „Autoputevi“ Srpske nije na vrijeme provelo postupak javne nabavke i ugovorilo radove održavanja puteva (a što je bilo obavezno po Zakonu o javnim putevima i Zakonu o bezbjednosti u saobraćaju). Veliko je pitanje da li je Dušan Topić, direktor „Autoputeva“, uopšte imao namjeru da izabere izvođača?! Čini se da nije, kako bi ovaj unosni posao dopao prijateljima ministra saobraćaja i veza Nedeljka Čubrilovića.
Postupak javne nabavke je propao u tri navrata; prvi put to je bio javni poziv, koji je neslavno završio zbog nesposobnosti i neznanja zaposlenih u JP. Zatim su uslijedili direktni pozivi za dostavljanje ponude: jedini je „direktno“ bio pozvan „Integral inženjering“, ali Stanković nije htio da dostavi ponudu, jer mu je cijena bila isuviše mala. Sada, kada je pao snijeg, na kolovozu nisu predviđene odgovarajuće mjere zaštite. Kao vrhunac svega, (u pokušaju da skinu odgovornost sa sebe), rukovodioci JP „Autoputevi“ su u građevinski dnevnik „Integrala“ upisali nalog da ta firma nastavi održavanje puta! Sulud potez, jer je već izvršen tehnički prijem i put svečano pušten u saobraćaj.
Šta se ustvari desilo? Opštepoznato je da „Integral“ nije zainteresovan za ovu vrstu posla, da za to nema opreme i kadrova, a niti mogućnosti za redovno i zimsko održavanje puteva. Zato je ministar Nedeljko Čubrilović naredio JP da se angažuje „Eko tim“ iz Krupe na Vrbasu. Ta firma od svih referenci potrebnih za radove, ima samo dobro poznanstvo vlasnika (porodica Ilić) sa Čubrilovićem, a možda i suvlasništvo, o čemu se odavno šuška u stručnim krugovima. (Draško Ilić je odbornik SNSD u banjalučkoj gradskoj skupštini).
Tako se na najvažnijem i, kako vlasti tvrde, najsavremenijem putu u Republici Srpskoj pojavljuje firma koja ima kratko iskustvo na održavanju seoskih puteva. Komplikovane procedure, način reagovanja, potrebne materijale i mehanizaciju naravno da nemaju, ali zar je to potrebno kad su iz Krupe na Vrbasu - rodnog mjesta našeg veselog ministra.
Kakva se šteta može desiti? Primjenom neodgovarajućih tehničko-tehnoloških mjera, makar i samo jedan dan, dolazi se u opasnost da bude uništen završni sloj asfalta. Takva šteta iznosila bi najmanje 5 miliona Eura, a onda bi „Integral“ na proljeće morao sanirati kolovoz. Možda je to ono što želi Stanković, jer i laici vide da nešto nije u redu sa novim asfaltom - duž cijelog puta primjetno je isplivavanje bitumena na površinu kolovoza.
Pao je prvi snijeg, a naše zvijeri su uveliko ostavile svoj trag.